Ihmisten tietoisuus ja kiinnostus omaa yksityisyyttään kohtaan on kasvussa mm. GDPR-asetuksen myötä. Tämä lisää henkilötietojen käyttöön liittyviin ominaisuuksiin panostusta myös iOS- ja Android-käyttöjärjestelmissä. Syyskuussa 2019 julkaistavat päivtykset tuovat käyttäjälle lisää tietoa sijaintitiedon käytöstä sekä auttavat poistamaan oikeuden sovelluksilta, jotka vaikuttavat epäilyttäviltä.
Sijaintitieto on mainostajille erittäin arvokasta, sillä sen avulla voidaan päätellä monenlaista ihmisen käyttäytymisestä. Usein kuulee ihmisten epäilevän, että Facebook salakuuntelee heidän keskustelujaan mainosten ollessa niin osuvia. Totuus on, ettei Facebookin tarvitse meitä kuunnella - he tietävät kenen kanssa viihdyt, mistä asioista tykkäät ja etenkin missä kahviloissa, liikkeissä tai missä tahansa paikoissa liikut. Kaikki tämä paljolti sijaintitietojen ansiosta.
Homma on toiminut, koska olemme tottuneet hyväksymään sovellusten kysymät oikeudet ja olemaan tämän jälkeen täysin tietämättömiä jaettavista tiedoista.
Sijaintitiedon käyttö on aiemmin ollut kyllä / ei -valinta, joka on sopinut mainostajille hyvin. Mikäli haluat käyttää sovelluksen sijaintiin perustuvia ominaisuuksia, sinun on täytynyt mahdollistaa myös jatkuva sijainnin seuranta ja tietojen myynti. Varsinaiset tietojen liikkeet ovat myös olleet hyvin vaikeita ymmärtää.
Jatkossa esimerkiksi Android Q -käyttöjärjestelmä tarjoaa kolme vaihtoehtoa sijaintitietoa pyydettäessä: “salli aina”, “salli vain sovellusta käytettäessä" tai “älä salli”. Laite myös huomauttaa selkeästi, mikäli joku sovellus taustalla käyttää sijaintitietoa ja auttaa peruuttamaan sijaintitiedon käytön.
Henkilötietojen myymistä mainostajille ei enää voida peittää muiden käyttötarkoitusten alle. Ihmisten tulee pystyä tekemään tietoisia päätöksiä siitä, kuinka heidän omia tietojaan käytetään.
Tulkki ei pidä ilmiöstä, jossa ihmiset joutuvat epäilemään, kuunnellaanko kaikkia keskustelujamme mainosten kohdistamiseksi. Emme halua väristä ajatuksesta, että jokaista liikettämme seurataan salassa. Haluamme hyödyllisiä mainoksia ja selkeitä perusteluja sille, minkä ja mistä saadun tiedon perusteella mainokset meille näytetään. Kiitos.