Henkilöstön ohjeistus- ja koulutusmenettely digiturva-asioissa

Critical
High
Normal
Low

Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat henkilöstön digiturvaosaamisen ylläpitämiseen. Näihin voi liittyä mm. seuraavia asioita:

  • henkilöstölle on olemassa ohjeet, joilla kuvataan työrooliin liittyvät digiturvan yleiset säännöt
  • henkilöstöä koulutetaan, jotta he pystyvät toimimaan turvallisesti, tietävät ohjeet ja kykenevät noudattamaan niitä
  • henkilöstö osoittaa testien tai muun vastaavan avulla omaavansa turvallisen toiminnan vaatimat digiturvataidot ja -tiedot

Koulutus keskittyy kullekin työroolille oleellisimpiin digiturvateemoihin, mutta sisältää tarpeeksi usein myös kaikkia työntekijöitä koskevat "perusasiat":

  • työntekijän henkilökohtainen vastuu (mm. päätelaitteista ja käsittelemästään tiedosta)
  • kaikkia koskevat käytännöt (mm. tietoturvahäiriöiden raportointi)
  • kaikkia koskevat säännöt (mm. puhdas työpöytä)
  • organisaation tietoturvaroolit (keneen yhteyttä ongelmatilanteissa)
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T11: Turvallisuuskoulutus ja -tietoisuus
Katakri
2 luku, 4 §: Tiedonhallinnan järjestäminen tiedonhallintayksikössä
TiHL

Ohjeistukset henkilöstölle mobiililaitteiden käyttöön liittyen

Critical
High
Normal
Low

Mobiililaitteiden käyttöä varten on luotu omat ohjeistukset henkilöstölle. Ohjeissa käsitellään:

  • rajoituksia ohjelmistojen asentamiselle sekä eri palvelujen käyttämiselle organisaation laitteilla
  • toimintatapoja uusien laitteiden rekisteröintiin
  • vaatimuksia laitteiden fyysisestä suojaamisesta ja päivitysten asentamisesta
  • pääsynhallintaa koskevia vaatimukset
  • organisaation tietojen suojausta salauksen, haittaohjelmasuojauksen sekä varmuuskopioinnin avulla
  • organisaation mahdollisuuksia etähallita laitetta
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
11.2.6: Security of equipment and assets off-premises
ISO 27001
6.2.1: Mobile device policy
ISO 27001

Ohjeistukset henkilötietojen ja muun luottamuksellisen tiedon käsittelyyn liittyen

Critical
High
Normal
Low

Tietosuojan vastuuhenkilö on muodostanut toimintaohjeet henkilötietoja käsittelevälle henkilöstölle. Lisäksi tietosuojan vastuuhenkilö on valmiina antamaan neuvoja rekisterinpitäjälle, henkilötietoja käsitteleville kumppaneille tai omalle henkilöstölle tietosuojaan liittyen tietosuoja-asetuksen tai muiden tietosuojavaatimusten noudattamiseen.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
29. Tietojenkäsittely rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa
GDPR
7.2.2: Information security awareness, education and training
ISO 27001

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR

Ohjeistukset henkilöstölle tietojärjestelmien ja tunnistautumistietojen käyttöön liittyen

Critical
High
Normal
Low

Organisaatiolla tulisi olla määritelly ohjeet tietojärjestelmien yleisesti hyväksyttävälle käytölle sekä tarvittavien tunnistautumistietojen hallinnalle.

Tärkeäksi luokiteltujen tietojärjestelmien omistaja voi lisäksi määritellä, dokumentoida ja jalkauttaa tarkempia sääntöjä juuri tämän tietojärjestelmän käytöstä. Nämä saannöt voivat kuvata mm. tietoturvavaatimukset, jotka järjestelmän sisältävään tietoon liittyvät.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR
29. Tietojenkäsittely rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän alaisuudessa
GDPR

Ohjeistukset tiedostojen käyttöön ja paikallisiin tietoihin liittyen

Critical
High
Normal
Low

Etenkin kun paikallista tai rakenteetonta tietoa on toiminnan luonteen vuoksi tarpeen käsitellä paljon, voi olla tarpeen kehittää koulutusta, joka kuvaa näihin liittyiviä riskejä henkilöstölle.

Paikallisen ja rakenteettoman tiedon yleisiä ongelmia ovat mm.:

  • ei varmuuskopiointia
  • ei pääsynhallintaa
  • vaikea löydettävyys

Tiedoille, joiden et haluat häviävän, joiden käyttöä haluat valvoa tai jotka on tärkeä löytää jatkossa, henkilöstön pitäisi käyttää niihin suunniteltuja järjestelmiä.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
7.2.2: Information security awareness, education and training
ISO 27001
11.2.9: Clear desk and clear screen policy
ISO 27001

Ohjeistukset paperitietojen turvalliseen hävittämiseen liittyen

Critical
High
Normal
Low

Sensitiivistä tietoa sisältävät paperit olisi tuhottava sovitusti, esimerkiksi käyttäen katkaisusilppuria tai polttamalla.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
I17: Salassa pidettävien tietojen jäljentäminen - Tulostus ja kopiointi
8.3.2: Disposal of media
ISO 27001
No items found.