Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
32. Käsittelyn turvallisuus
GDPR

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
16.1.4: Assessment of and decision on information security events
ISO 27001
DE.AE-4: Impact of events
NIST

Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille

Critical
High
Normal
Low

The organization shall establish a incident response plan for security incidents to critical information systems. Response plans should also be tested by the necessary organizational elements. The plan should take into account at least:

  • The purpose of the information system and the precautions to be taken in the event of its disruption
  • Recovery plans, targets, and priorities for the order of recovery of assets
  • The role of implementing the response plans and the contact details of the persons assigned to the roles
  •  Continuation of normal operations regardless of the state of the information systems.
  • Distribution, approval and review of response plans

In addition, the plan should at least:

  • Establish a roadmap for developing disruption management capacity
  • Describe the structure and organization of incident management capability
  • Provides metrics to measure incident management capability
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
No items found.