Katakri

Turvallisuuspoikkeamien hallinta

Teema-alueen vaatimukset

Teeman tehtävien osa-alueet

No items found.
Katakri3: Turvallisuusjohtaminen3Turvallisuusjohtaminen

Turvallisuuspoikkeamien hallinta

Vaatimuskategoriaan liittyvät vaatimukset

No items found.

Esimerkkejä vaatimuksiin liittyvistä tehtävistä

Klikkaa itsesi yksittäisen vaatimuksen näkymään nähdäksesi kaikki kohtaan liittyvät sisällöt.

No items found.
Katakri3: Turvallisuusjohtaminen3TurvallisuusjohtaminenHallinnollinen turvallisuusTurvallisuuspoikkeamien hallinta

Turvallisuuspoikkeamien hallinta

Tämän vaatimuksen toteuttamiseen liittyvät tehtävät

Alla näet tehtäviä, joiden avulla Digiturvamallissa tämän vaatimuksen toteutusta vastuutetaan ja jalkautetaan. Klikkaa itsesi tehtävän sivulle lukeaksesi toteutuksesta tarkemmin.

Tietoturvahäiriöiden käsittely ja dokumentointi

Dokumentoi

Ohjeista

Luo menettely

Vastuuta toteutus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Häiriöiden ilmoitusprosessi ja -ohjeet henkilöstölle

Dokumentoi

Ohjeista

Luo menettely

Vastuuta toteutus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Oletko valmis aloittamaan?

Aloita kokeilu tai varaa demo.