Henkilöstön ohjeistus- ja koulutusmenettely digiturva-asioissa

Critical
High
Normal
Low

Organisaatiomme on määritellyt toimintatavat henkilöstön digiturvaosaamisen ylläpitämiseen. Näihin voi liittyä mm. seuraavia asioita:

  • henkilöstölle on olemassa ohjeet, joilla kuvataan työrooliin liittyvät digiturvan yleiset säännöt
  • henkilöstöä koulutetaan, jotta he pystyvät toimimaan turvallisesti, tietävät ohjeet ja kykenevät noudattamaan niitä
  • henkilöstö osoittaa testien tai muun vastaavan avulla omaavansa turvallisen toiminnan vaatimat digiturvataidot ja -tiedot

Koulutus keskittyy kullekin työroolille oleellisimpiin digiturvateemoihin, mutta sisältää tarpeeksi usein myös kaikkia työntekijöitä koskevat "perusasiat":

  • työntekijän henkilökohtainen vastuu (mm. päätelaitteista ja käsittelemästään tiedosta)
  • kaikkia koskevat käytännöt (mm. tietoturvahäiriöiden raportointi)
  • kaikkia koskevat säännöt (mm. puhdas työpöytä)
  • organisaation tietoturvaroolit (keneen yhteyttä ongelmatilanteissa)
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T11: Turvallisuuskoulutus ja -tietoisuus
Katakri
2 luku, 4 §: Tiedonhallinnan järjestäminen tiedonhallintayksikössä
TiHL

Yksikkö- tai roolikohtaiset tietoturvaohjeet

Critical
High
Normal
Low

Tietoturvaohjeistusta tarkennetaan työntekijän työtehtävään liittyen. Organisaatio on määritellyt yksiköt ja roolit, jotka vaativat erillistä ohjeistusta, ja muodostaa näille omia tarkennettuja tietoturvaohjeitaan.

Esimerkkejä omaa ohjeistusta vaativista yksiköistä ovat mm. asiakaspalvelu, IT ja HR. Esimerkkejä omaa ohjeistusta vaativista työrooleista puolestaan järjestelmän pääkäyttäjä sekä etätyön tekijä.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
7.2.2: Information security awareness, education and training
ISO 27001
2 luku, 4 §: Tiedonhallinnan järjestäminen tiedonhallintayksikössä
TiHL

Lokin ylläpito järjestetyistä digiturvakoulutuksista

Critical
High
Normal
Low

Organisaation henkilöstölleen järjestämistä digiturvakoulutuksista pidetään lokia. Lokin avulla voidaan osoittaa, millaisia täsmäpanostuksia organisaatio on tehnyt henkilöstön digiturvaosaamisen eteen.

Jokaisesta koulutuksesta voidaan kirjata ylös esimerkiksi:

  • ajankohta
  • koulutuksen aihepiirit ja kesto
  • koulutuksen toteutustapa ja kouluttaja
  • koulutukseen osallistuneet henkilöt
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T11: Turvallisuuskoulutus ja -tietoisuus
Katakri
7.2.2: Information security awareness, education and training
ISO 27001

Ohjeiden jatkuva kehittäminen

Critical
High
Normal
Low

Mikäli henkilöstöllä on ristiriitaisia tavoitteita tietoturvaohjeiden kanssa, he eivät todennäköisesti noudata ohjeita.

Organisaatio pyrkii aktiivisesti löytämään huonosti toimivat ohjeet ja muokkaamaan joko ohjetta, työkaluja tai henkilöstön prioriteetteja, jotta ohjeita noudatetaan.

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
12.1.1: Documented operating procedures
ISO 27001
T11: Turvallisuuskoulutus ja -tietoisuus
Katakri

Koulutuksen tehokkuuden arviointi

Critical
High
Normal
Low

Digiturvakoulutuksen tehokuutta arvioidaan säännöllisesti. Arviointiin voidaan sisällyttää mm. seuraavia näkökulmia:

  • Onko henkilöstön osaaminen tarpeeksi syvällistä?
  • Ovatko koulutustavat ja -määrät oikeat?
  • Koulutetaanko eri yksiköille oikeita asioita?
  • Onko henkilöstö motivoitunutta oppimaan?
  • Ymmärtääkö henkilöstö syyt koulutukselle (esim. millaisia negatiivia vaikutuksia digiturvan laiminlyönnistä voi aiheutua)?


Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
7.2.2: Information security awareness, education and training
ISO 27001
6.3: Tietoturvatietoisuus, -opastus ja -koulutus
ISO 27001
No items found.