Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
16.1.4: Assessment of and decision on information security events
ISO 27001
DE.AE-4: Impact of events
NIST

Kurinpitoprosessi tietoturvarikkomuksia varten

Critical
High
Normal
Low

Organisaatiomme on määritellyt toimenpiteet, joihin ryhdytään tietoturvarikkomustapauksissa. Nämä voidat sisältää mm. seuraavia vaiheita:

  • selvitetään, mitä tietoja vuodettiin ja miten vahingollista tämä oli
  • selvitetään, oliko teko tahallinen
  • selvitetään, mitä salassapitositoumuksessa oli sovittu toimenpiteiksi
  • päätetään, halutaanko asiaa viedä eteenpäin ja miten (esim. oikeudelliset toimet)
  • selvitetään, tarvitaanko ulkopuolista apua
Liittyvät muut vaatimuskehikot ja vaatimukset:
7.2.3: Disciplinary process
ISO 27001
PR.IP-11: Cybersecurity in human resources
NIST
No items found.