Network operators shall set up complaint and reporting systems for network information security, disclose the ways of complaint and reporting and other information, and promptly accept and handle complaints and reports related to network information security. Network operators shall cooperate with the supervision and detection implemented by cyberspace administration authorities and the relevant departments according to the law.






Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.
Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:
Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).






Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.
Häiriöiden käsittelyprosessissa:






The organization shall establish and maintain a formal complaint and reporting system for network information security. This system must:






Organisaatiolla olisi oltava vakiintuneet menettelyt ja sisäiset ohjeet, joilla varmistetaan täysipainoinen yhteistyö valvontaviranomaisten kanssa. Tähän kuuluu kaikkien tarvittavien tietojen toimittaminen viipymättä, pääsyn myöntäminen organisaation tiloihin ja laitteisiin, kun se on tarpeen tutkimuksia varten, ja tarvittavan avun tarjoaminen viranomaisen tehtävien helpottamiseksi. Organisaation olisi varmistettava, että näissä menettelyissä otetaan huomioon viranomaisen oikeus saada tietoja ja tutustua niihin, vaikka lakisääteinen salassapitovelvollisuus olisikin olemassa.






Organisaatio laatii kattavan häiriötilanteiden torjuntasuunnitelman, jossa hahmotellaan yksityiskohtaiset menettelyt, määritellään roolit ja vastuualueet, sisällytetään vaatimustenmukaisuusvaatimukset, laaditaan viestintäsuunnitelma, johon sisältyy säännöllistä koulutusta, simulaatioita ja häiriötilanteiden jälkeisiä arviointeja.






Organisaatiolla tulee olla olemassa menettely sen toimintaan kohdistuvien häiriöiden, hyökkäysten ja loukkausten ilmoittamiseksi viranomaisille. Esimerkiksi:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)