Sisältökirjasto
Energisektor beredskabsbekendtgørelse
§ 19.3: Væsentlige procedurer for håndtering af hændelser

Vaatimuksen kuvaus

Beredskabsplaner efter stk. 1 skal indeholde følgende procedurer:

  1. Procedurer for etablering af alternative driftsformer ved nedbrud i processer, anlæg og net- og informationssystemer, herunder beskrivelser af:
    1. Muligheder for at overgå til manuel drift.
    2. Metoder til og betingelser for at aktivere redundante net- og informationssystemer og nødprocedurer.
  2. Procedurer for isolering af industrielle kontrolsystemer og operationelle teknologier, herunder en beskrivelse af metoder til at isolere systemerne samt betingelser for at aktivere planerne.
  3. Procedurer for genoprettelse af et anlæg, herunder en beskrivelse af hvor hurtigt reservedele, mandskab og øvrige ressourcer kan anskaffes for at genoprette driften ved beskadigelse af de dele af anlægget, der er væsentlige for virksomhedens tjeneste.
  4. Procedurer for at fremskaffe kritiske reservedele fra eget lager eller fra leverandører.
  5. Procedurer for genoprettelse af net- og informationssystemer, herunder beskrivelser af:
    1. Maksimalt accepteret nedetid og datatab for net- og informationssystemer.
    2. Målsætningen for genetableringstid og metoder til at genoprette net- og informationssystemer fra backup.
    3. Betingelserne for aktivering af procedurer for genoprettelse.
  6. Procedurer for iværksættelse af beredskabsforanstaltninger, som kan iværksættes i forbindelse med håndteringen af en hændelse, herunder sektorberedskabsforanstaltninger.
  7. Procedurer for udveksling af driftskritisk information ved nedbrud i normale kommunikationslinjer i forbindelse med en hændelse.
  8. Procedurer for dokumentation for virksomhedens håndtering af en hændelse.
  9. Procedurer for at modtage, indhente, behandle og fordele relevant information internt i virksomheden i forbindelse med håndteringen af en hændelse.
  10. Procedurer for ekstern informationsdeling om hændelser og håndteringen af hændelser til relevante myndigheder, samarbejdspartner, forbrugere, pressen, offentligheden og andre aktører.

Kuinka täyttää vaatimus

Bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren (Danmark)

§ 19.3: Væsentlige procedurer for håndtering af hændelser

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
104
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.4.2: Review identified compromised security measures
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Fyysistä tuotantoa ja laitteita koskeva varautumissuunnittelu

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
§ 19.3: Væsentlige procedurer for håndtering af hændelser
Energisektor beredskabsbekendtgørelse
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Fyysistä tuotantoa ja laitteita koskeva varautumissuunnittelu
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

The organization should create and maintain contingency procedures for the physical production environment and essential equipment to ensure continuity of service when normal operations are disrupted.

Procedures should cover at least:

  • Alternative operation methods: Options for switching to manual or safe fallback operation if automated processes fail.
  • Activation of redundancy: Methods and conditions for enabling redundant network and information systems and for initiating emergency operation.
  • Isolation of control systems: Steps and conditions to isolate industrial control systems (ICS) and operational technologies (OT) to contain incidents or prevent spread.
  • Plant restoration: Steps to restore damaged production facilities, including expected time to procure spare parts, technical resources, and personnel.
  • Critical spare parts procurement: Access to in-house stock and supplier arrangements for fast recovery.

Procedures must be kept current, tested periodically, and aligned with the organization’s overall continuity strategy.

Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
6
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
17.4: Establish and Maintain an Incident Response Process
CIS 18
11.4: Abordare cuprinzătoare a securității cibernetice
NIS2 Romania
Article 49: Complaint and reporting systems for network information security
CSL (China)
D1.a: Response plan
CAF 4.0
§ 19.3: Væsentlige procedurer for håndtering af hændelser
Energisektor beredskabsbekendtgørelse
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio laatii kattavan häiriötilanteiden torjuntasuunnitelman, jossa hahmotellaan yksityiskohtaiset menettelyt, määritellään roolit ja vastuualueet, sisällytetään vaatimustenmukaisuusvaatimukset, laaditaan viestintäsuunnitelma, johon sisältyy säännöllistä koulutusta, simulaatioita ja häiriötilanteiden jälkeisiä arviointeja.

Palautustietojen eristetyn instanssin luominen ja ylläpitäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Suojausjärjestelmät ja valvonta
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
11.4: Establish and Maintain an Isolated Instance of Recovery Data
CIS 18
B5.c: Backups
CAF 4.0
§ 59: Backup af kritiske systemer
Energisektor beredskabsbekendtgørelse
§ 19.3: Væsentlige procedurer for håndtering af hændelser
Energisektor beredskabsbekendtgørelse
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Palautustietojen eristetyn instanssin luominen ja ylläpitäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio parantaa varmuuskopiointiturvallisuutta ottamalla käyttöön offline-tallennusratkaisuja, ottamalla käyttöön pilvipohjaisia eristettyjä varmuuskopiointiympäristöjä, hyödyntämällä muualla sijaitsevia fyysisiä tiloja ja ylläpitämällä versiohallittua varmuuskopiointiprosessia. Säännölliset auditoinnit varmistavat varmuuskopioiden eheyden, ja varmuuskopiointitoiminnalle osoitettu verkko minimoi uhkia ja turvaa tiedonsiirron ja tallennuksen.

Kriittisten tehtävien jatkuvuus erityistilanteissa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
14
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
VAR-05: Henkilöstön saatavuus ja varajärjestelyt
Julkri
Article 11: Response and recovery
DORA
2.7: Varautuminen häiriötilanteisiin
TiHL tietoturvavaatimukset
1.6.3: Crisis preparedness
TISAX
Article 39: Components of the ICT business continuity plan
DORA simplified RMF
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kriittisten tehtävien jatkuvuus erityistilanteissa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on tunnistanut toimintansa jatkuvuuden kannalta kriittiset työtehtävät. Kriittisten tehtävien jatkamiseksi on suunniteltu ja valmisteltu erityistilanteiden vaihtoehtoiset toimintatavat ja henkilöstön saatavuus ja varajärjestelyt.

Jatkuussuunnitelmien toteuttamista varten on nimetty suunnitelmien omistajat, heille varahenkilöt sekä tarkennettu suunnitelman toteuttamiseen tarvittavat muut henkilöt. Lisäksi heidän kykynsä hoitaa tehtävät normaalitilanteissa on varmistettu.

Prosessi toimitusketjuun liittyneiden tietoturvaloukkausten havaitsemiseen ja tiedottamiseen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Tietoturvaloukkausten hallinta
44
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
DE.CM-6: External service provider activity monitoring
NIST
A.10.1: Notification of a data breach involving PII
ISO 27018
5.23: Pilvipalvelujen tietoturvallisuus
ISO 27001
21.2.b (incidents): Incident management
NIS2
P6.3: Record of unauthorized disclosures of personal information
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Prosessi toimitusketjuun liittyneiden tietoturvaloukkausten havaitsemiseen ja tiedottamiseen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määriteltävä toimintatavat, joita noudattaen tiedotetaan toimitusketjun tietoturvaloukkauksista. Prosessin on huomioitava kaikenlaiset omat roolit toimitusketjussa, olimmepa itse lopputuotteen tilaaja tai yksi ketjuun kuuluva toimittaja.

Toimintatapojen on huomioitava kumppanien sekä asiakkaiden kanssa tehdyt sopimukset ja niihin sisältyvät sitoumukset molempien osapuolten velvollisuuksista loukkauksien ilmoittamiseen liittyen.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.