Virksomheder i niveau 3-5 skal sikre, at en it-sikkerhedstjeneste bistår virksomheden i forbindelse med håndteringen af en hændelse, herunder at it-sikkerhedstjenesten kan yde assistance til skadesbegrænsning, bevisindsamling og teknisk bistand til genoprettelse af net- og informationssystemer.






The organisation should establish a formal agreement with a cybersecurity service provider. The agreement must require the provider to promptly notify the organisation of relevant threats and vulnerabilities and to advise on mitigation measures. This can be achieved through a service such as a Security Operations Center (SOC), a Managed Security Service Provider (MSSP), or a cyber threat intelligence feed that delivers timely alerts and actionable guidance.
Key contractual terms should include:
If multiple companies enter into a joint contract, all subscribed companies must be listed in the contract. All participating companies must also retain a copy of the contract.






Organisaatiolla on dokumentoitu prosessi tietoturvahäiriöiden (myös tietoturvaloukkaukset) hallintaa varten havaitsemisesta lopulliseen ratkaisuun. Prosessissa otetaan huomioon kaikki tarvittavat näkökohdat, kuten viestintä asiaankuuluvien sidosryhmien kanssa, ilmoitusvaatimukset ja tekniset lieventämistoimet. Organisaatiolla on tekniset ja organisatoriset resurssit, jotta se voi reagoida asianmukaisesti tietoturvahäiriöihin ja loukkauksiin.






Organisaatiolla tulisi olla määritelty ja hyvin dokumentoitu toipumissuunnitelma. Toipumissuunnitelma olisi voitava käynnistää häiriötilanteen aikana tai sen jälkeen. Elvytystoimet ja -toimenpiteet vaihtelevat vaaratilanteesta toiseen, esimerkiksi vaaratilanteen tyyppi voi vaikuttaa toteutettaviin toimiin. Näihin toimiin voivat kuulua:
Organisaation olisi omaksuttava "build back better" -ajattelutapa, kun se rakentaa ICT-järjestelmiä uudelleen. Tämä tarkoittaa, että järjestelmät olisi rakennettava uudelleen parempaan tilaan kuin ne olivat ennen häiriötä.






Organisaation on luotava toimintatavat, joiden avulla tunnistetaan, kerätään ja säilytetään tietoturvahäiriöihin liittyvä relevantti todistetieto. Todisteiden voi olla tarpeen olla kerätty tavalla, joka voidaan hyväksyä relevanteissa tuomioistuimissa tai muissa vastaavissa kurinpitoelimissä.
Todistemateriaaliin liittyen pitäisi pystyä osoittamaan mm.:
Liittyvän henkilökunnan sekä työkalujen sertifiointia tai muita pätevyystodisteita voidaan lisäksi harkita sovellettavan todisteiden arvon vahvistamiseksi.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)