Virksomheder i niveau 4 og 5 skal være i stand til at reagere på uregelmæssigheder i net- og informationssystemer og netværksinfrastruktur i realtid med henblik på at sikre, at hændelser håndteres uden unødigt ophold.






Organisaatiolla on dokumentoitu prosessi tietoturvahäiriöiden (myös tietoturvaloukkaukset) hallintaa varten havaitsemisesta lopulliseen ratkaisuun. Prosessissa otetaan huomioon kaikki tarvittavat näkökohdat, kuten viestintä asiaankuuluvien sidosryhmien kanssa, ilmoitusvaatimukset ja tekniset lieventämistoimet. Organisaatiolla on tekniset ja organisatoriset resurssit, jotta se voi reagoida asianmukaisesti tietoturvahäiriöihin ja loukkauksiin.






Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.
Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:






Organisaation tietojärjestelmiä ja verkkoa on valvottava poikkeavan käytön havaitsemiksi. Kun poikkeavaa käyttöä havaitaan, organisaation on ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin arvioidakseen tietoturvahäiriön mahdollisuuden.
Valvonnassa tulisi hyödyntää työkaluja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen tai säännöllisen valvonnan organisaation tarvetason huomioiden. Valvontakäytännöillä tulisi pystyä hallitsemaan suuria määriä dataa, mukautumaan muuttuvaan uhkaympäristöön sekä lähettää tarvittaessa hälytyksiä välittömästi.
Seuraavien lähteiden sisällyttämistä valvontajärjestelmään on harkittava:
Organisaation on myös luotava toimintatavat "false positive" tulosten tunnistamiseksi ja korjaamiseksi, mukaan lukien valvontaohjelmiston virittäminen tarkempaa poikkeavuuksien tunnistamista varten.






Poikkeavuuksista tulee ilmoittaa relevanteille osapuolille seuraavien toimintojen kehittämiseksi:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)