Organisaatiolla on prosessi, jonka avulla se tunnistaa sisäisiä ja ulkoisia asioita, jotka ovat merkityksellisiä sen tarkoituksen ja laadunhallintajärjestelmän kannalta. Tätä voidaan toteuttaa esimerkiksi strategiatyön avulla tai hyödyntämällä SWOT-analyysiä (sisäisten kysymysten osalta) tai PESTLE-analyysiä (ulkoisten kysymysten osalta).
Prosessi sisältää kuvauksen siitä, miten merkityksellisiä asioita seurataan ja miten ne tarvittaessa luovat riskejä, muutoksia, parannuksia tai tehtäviä hallintajärjestelmään, kun ne ovat tarpeen tunnistettuihin ulkoisiin ja sisäisiin asioihin reagoimiseksi asianmukaisesti.
Esimerkkejä merkityksellisistä sisäisistä asioista voivat olla:
Esimerkkejä asiaankuuluvista ulkoisista kysymyksistä voivat olla:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.