En kritisk verksamhetsutövare ska vidta lämpliga och proportionerliga tekniska, säkerhetsmässiga och organisatoriska åtgärder för att säkerställa sin motståndskraft, på grundval av den nationella riskbedömningen och resultatet av dess egna riskbedömning, inbegripet åtgärder vilka är nödvändiga för att säkerställa ett tillfredsställande fysiskt skydd av dess lokaler och kritiska infrastruktur.
En kritisk verksamhetsutövare får, om en annan plan eller ett annat dokument har utarbetats för motsvarande ändamål, sammanställa motsvarande innehåll i den andra planen eller det andra dokumentet, förutsatt att detta nämns i planen eller dokumentet.
Landskapsregeringen kan inom ramen för utövandet av sin tillsynsfunktion slå fast att en annan plan eller ett annat dokument utarbetat av en kritisk verksamhetsutövare helt eller delvis uppfyller skyldigheten enligt denna paragraf. En kritisk verksamhetsutövare ska utse en kontaktpunkt, genom vilken sambandet med landskapsregeringen ordnas.
Landskapsregeringen kan genom landskapsförordning utfärda närmare bestämmelser om åtgärder och plan för motståndskraft enligt 1 och 2 mom.






Organisaation turva-alueille ei pääse huomaamatta, vaan tilat on suojattu asianmukaisella kulunvalvonnalla. Vain luvan saaneet henkilöt pääsevät turva-alueille.






Pääsyä kriittisiä järjestelmiä sisältäviin rakennuksiin tulee valvoa jatkuvasti luvattoman pääsyn tai epäilyttävän toiminnan havaitsemiseksi. Valvontakäytännöissä tulisi huomioida seuraavat asiat:
Valvontajärjestelmiin liittyvien tietojen tulee olla luottamuksellisia, koska tietojen paljastaminen voi helpottaa havaitsemattomia murtoja. Valvontajärjestelmät itsessään tulee myös suojata asiallisesti, jottei tallenteisiin tai järjestelmän tilaan pääse vaikuttamaan luvatta.






Organisaation on sallittava ainoastaan ennalta hyväksytyn henkilöstön pääsy turva-alueille.
Kaikkien sisään- ja ulosmenopisteiden on oltava oletuksellisesti estettyjä, dokumentoituja sekä valvottuja pääsynhallintajärjestelmien toimesta.
Kaikesta kulusta turva-alueille on kerryttävä lokia ja organisaation on määriteltävä, kuinka pitkään lokeja säilytetään.






Organisaation toimitiloja sekä laitteiden käyttöympäristöjä suojataan aktiivisesti vartioinnilla.






Organisaatio toteuttaa roolipohjaista pääsynhallintaa, jossa on ennakkoon määritetty eri suojattavalle omaisuudelle pääsyoikeusroolit, jotka oikeuttavat pääsyn. Roolien tiukkuuden tulisi heijastaa omaisuuteen liittyviä tietoturvariskejä.
Määrittelyn tueksi pitää harkita seuraavia asioita:






Organisaation on lueteltava kaikki asiaankuuluvat suojatut omaisuuserät omistusoikeuden määrittämiseksi ja sen varmistamiseksi, että turvatoimenpiteet kattavat kaikki tarvittavat kohteet.
Suuri osa suojatusta omaisuudesta (mukaan lukien tietojoukot, tietojärjestelmät, henkilöstö/yksiköt ja kumppanit) käsitellään muiden tehtävien kautta. Lisäksi organisaation on lueteltava muut tärkeät omaisuuserät, joita voivat olla toiminnan luonteesta riippuen esimerkiksi laitteisto (palvelimet, verkkolaitteet, työasemat, tulostimet) tai infrastruktuuri (kiinteistöt, sähköntuotanto, ilmastointi). Lisäksi organisaation on varmistettava, että asiaankuuluvat ulkoiset laitteet dokumentoidaan.






Turvallisuushenkilöstö käyttää kameravalvontaa luvattoman pääsyn, sabotaasin tai muiten hälytysten todentamiseksi organisaation toimitiloissa.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)