Sisältökirjasto
NIS2 Åland
§ 14.3: Incidenthantering och respons

Vaatimuksen kuvaus

En kritisk verksamhetsutövare ska vidta lämpliga och proportionerliga tekniska, säkerhetsmässiga och organisatoriska åtgärder för att säkerställa sin motståndskraft, på grundval av den nationella riskbedömningen och resultatet av dess egna riskbedömning, inbegripet åtgärder vilka är nödvändiga för att reagera på, stå emot och begränsa konsekvenserna av incidenter.

En kritisk verksamhetsutövare får, om en annan plan eller ett annat dokument har utarbetats för motsvarande ändamål, sammanställa motsvarande innehåll i den andra planen eller det andra dokumentet, förutsatt att detta nämns i planen eller dokumentet.

Landskapsregeringen kan inom ramen för utövandet av sin tillsynsfunktion slå fast att en annan plan eller ett annat dokument utarbetat av en kritisk verksamhetsutövare helt eller delvis uppfyller skyldigheten enligt denna paragraf. En kritisk verksamhetsutövare ska utse en kontaktpunkt, genom vilken sambandet med landskapsregeringen ordnas.

Landskapsregeringen kan genom landskapsförordning utfärda närmare bestämmelser om åtgärder och plan för motståndskraft enligt 1 och 2 mom.

Kuinka täyttää vaatimus

Landskapslag om cybersäkerhet och motståndskraft (Åland)

§ 14.3: Incidenthantering och respons

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Varmuuskopioiden säännöllinen testaus, arviointi ja palautusohjeet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tekninen tietoturva
Varmuuskopiointi
74
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
12.1.1: Dokumentoidut toimintaohjeet
ISO 27001
12.3.1: Tietojen varmuuskopiointi
ISO 27001
PR.IP-4: Backups
NIST
TEK-20: Varmuuskopiointi
Julkri
8.13: Tietojen varmuuskopiointi
ISO 27001
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Varmuuskopioiden säännöllinen testaus, arviointi ja palautusohjeet
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Varmuuskopiointiin käytettäviä tietovälineitä ja varmuuskopioiden palauttamista testataan säännöllisesti, jotta voidaan varmistua siitä, että hätätilanteessa niihin voidaan luottaa.

Varmuuskopioiden palauttamisesta ylläpidetään tarkkoja ja täydellisiä ohjeita. Toimintaohjeiden avulla seurataan varmuuskopioiden toimintaa ja varaudutaan varmuuskopioiden epäonnistumiseen.

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
85
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9a §: Poikkeamien havainnointi
Kyberturvallisuuslaki
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
1.3.2: Classification of information assets
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
104
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.4.2: Review identified compromised security measures
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Toimittajien sisällyttäminen vaaratilanteiden hallintaan

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
8
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
GV.SC-08: Including relevant suppliers and third parties in incident activities
NIST 2.0
ID.IM-02: Improvements from security tests and exercises
NIST 2.0
13.1.c: Responding to incidents
CER
§ 8: Rapporteringskrav för leverantörer
MSBFS 2020:8
§ 14.3: Incidenthantering och respons
NIS2 Åland
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Toimittajien sisällyttäminen vaaratilanteiden hallintaan
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation olisi otettava toimittajat ja muut asiaankuuluvat kolmannet osapuolet mukaan häiriöiden hallintaprosessiin ja -suunnitteluun esimerkiksi seuraavin keinoin:

  • Määritellään ja otetaan käyttöön säännöt, roolit ja protokollat, jotka koskevat häiriötilanteisiin reagoimista ja niistä toipumista koskevien toimien raportointia organisaation ja sen toimittajien välillä.
  • Kriittisten toimittajien ottaminen mukaan säännöllisiin häiriötilanteiden torjuntaharjoituksiin ja simulaatioihin.
  • Luodaan ja koordinoidaan kriisiviestintämenetelmät ja -käytännöt organisaation ja sen kriittisten toimittajien välille.
  • Järjestetään kriittisten toimittajien kanssa yhteisiä oppimistilaisuuksia vaaratilanteiden jälkeen, jotta voidaan parantaa yhteisiä reagointivalmiuksia ja tarkentaa prosesseja tulevia vaaratilanteita varten.

Sisäinen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
13
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
DE.AE-06: Information on adverse events
NIST 2.0
RS.CO-02: Notifying stakeholders of incidents
NIST 2.0
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
17.2: Establish and Maintain Contact Information for Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Sisäinen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla selkeät viestintäkanavat tapahtumien raportointia varten:

  • Perustetaan ja ylläpidetään asianmukaisia viestintäkanavia turvallisuustapahtumista raportoiville henkilöille ja varmistetaan, että:
  • Tapahtumista ilmoittamista varten on määritetty yhteinen yhteyspiste, josta tiedotus tapahtuu kaikille asianomaisille osapuolille.
  • Käytettävissä on erilaisia raportointikanavia tapahtumien vakavuuden mukaan, mukaan lukien reaaliaikaiset viestintävaihtoehdot merkittävissä hätätilanteissa ja asynkroniset menetelmät (esim. liput, sähköposti) vähemmän kiireellisissä asioissa.

Organisaation olisi myös harkittava mahdollisuutta ulkoiseen raportointiin. Tämä voi tarkoittaa, että organisaatiolla on järjestelmä, jolla voidaan käsitellä ulkoisten osapuolten raportteja turvallisuustapahtumista, mukaan lukien:

  • Ulkoisesti saatavilla oleva ja hyvin kommunikoitu menetelmä tietoturvatapahtumien raportointia varten.
  • Määritellyt menettelyt ulkoisista lähteistä tuleviin tietoturvatapahtumaraportteihin vastaamista ja niiden käsittelyä varten.

Organisaation olisi myös varmistettava, että häiriötilanteiden raportointimekanismit ja -tiedot ovat helposti kaikkien asianomaisten raportoijien saatavilla, ja otettava käyttöön palautemenettely, jolla turvatapahtumista raportoiville annetaan nopeita vastauksia ja päivityksiä ja jolla varmistetaan, että heille tiedotetaan tuloksista ja tarvittavista jatkotoimista.


Häiriön rajaustoimet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
22
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.MI-1: Incident containment
NIST
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
RS.MI-1: Incidents are contained.
CyberFundamentals
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
RS.MI-01: Incident containment
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriön rajaustoimet
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on otettava keinoja käyttöön, jolla häiriön vaikutus voidaan rajata mahdollisimman pieneen osaan. Keinot tulisivat vastata tehtyjä suunnitelmia ja sisältää häiriön:

  • Vastaisen valmistelun
  • Analysoinnin
  • Eristämisen
  • Hävittämisen
  • Palautumisen käynnistämisen

Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
69
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
16.1.4: Tietoturvatapahtumien arviointi ja niitä koskevien päätösten tekeminen
ISO 27001
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
DE.AE-4: Impact of events
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
RS.AN-4: Incident categorization
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvahäiriöiden ensimmäisen tason reagointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio on määritellyt prosessin ja siihen osallistuvan tiimin, jonka avulla tietoturvahäiriöihin reagoidaan pikaisesti ja sopivat jatkotoimet päätetään johdonmukaisesti.

Ensimmäisen tason reagointiprosessissa vähintään:

  • pyritään tehokkaasti vahvistamaan todettu häiriö
  • päätetään tarpeesta välittömään reagointiin

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.