En kritisk verksamhetsutövare ska utan onödigt dröjsmål rapportera till landskapsregeringen om incidenter vilka medför en betydande störning eller kan medföra en betydande störning i tillhandahållandet av samhällsviktiga tjänster. En kritisk verksamhetsutövare ska, om det inte är operativt omöjligt, lämna in en första rapport inom 24 timmar efter det att den har fått kännedom om en incident, åtföljd, i förekommande fall, av en detaljerad rapport senast en månad därefter. För att fastställa huruvida störningen är betydande ska i synnerhet följande omständigheter beaktas:
Incidentrapport enligt 1 mom. ska omfatta all tillgänglig information vilken är nödvändig för att landskapsregeringen ska kunna förstå incidentens art, orsak och möjliga konsekvenser, inbegripet eventuell information vilken krävs för att kunna fastställa incidentens eventuella gränsöverskridande verkningar.
Landskapsregeringen kan genom landskapsförordning utfärda närmare bestämmelser om formen för och innehållet i incidentrapportering enligt 1 och 2 mom.






Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.
Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:
Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).






The organisation should established and maintain a documented incident reporting process that enables timely communication of significant service disruptions to the Provincial Government. The process should ensure critical operators report any incident that causes or may cause a significant disruption to essential services. Reports should be provided without undue delay or within twenty-four hours of becoming aware of the incident unless operationally impossible. The process must also ensure a detailed follow-up report is submitted within one month where further information is applicable.
The process must incorporate assessment criteria for determining whether an incident is significant. It should include the number and proportion of affected users, the duration of the disruption and the geographical area impacted. The reporting workflow must ensure each report contains all information necessary for the Provincial Government to understand the incident’s nature, cause, consequences and any potential cross-border effects.






Organisaatio noudattaa dokumentointikäytäntöjä kunkin häiriöiden tutkinta- ja reagointiprosessin osalta:






Organisaatioiden tulee suorittaa häiriöiden luokittelu ja vaikutustenarviointi seuraavien kriteerien perusteella:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)