Offentlige og private enheder kan, uanset at de ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde, underrette CSIRT’en om hændelser, nærvedhændelser og cybertrusler.
Stk. 2. CSIRT’en behandler underretninger efter stk. 1 på samme måde som underretninger modtaget i medfør af § 13. CSIRT’en kan prioritere håndteringen af underretninger, der er modtaget i medfør af § 13, frem for underretninger efter stk. 1.
Stk. 3. Underretninger efter stk. 1 er undtaget fra aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen og partsaktindsigt efter forvaltningsloven.
Organisaatiolla voi olla prosessi, jonka avulla se voi vapaaehtoisesti ilmoittaa tietyt tietoturvaloukkaukset, tietoverkkouhat tai läheltä piti -tilanteet valvontaviranomaiselle.
Vapaaehtoisilla ilmoituksilla tarkoitetaan muita kuin merkittäviä vaaratilanteita koskevia ilmoituksia, jotka ovat NIS2-direktiivin mukaan pakollisia.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.