Ένα περιστατικό θεωρείται σημαντικό αν:
α) έχει προκαλέσει ή μπορεί να προκαλέσει σοβαρή λειτουργική διατάραξη των υπηρεσιών ή
οικονομική ζημία για την οικεία οντότητα,
β) έχει επηρεάσει ή μπορεί να επηρεάσει άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα προκαλώντας
σημαντική υλική ή μη υλική ζημία.
Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä.
Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:
Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.
Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.