Sisältökirjasto
NIS2 Ireland
15: Incident notification requirements for CSIRT and service recipients

Vaatimuksen kuvaus

(1) Essential and Important entities shall notify, without undue delay, the CSIRT in accordance with section (3) of any incident that has a significant impact on the provision of their service.

(2) Where appropriate, entities concerned shall notify, without undue delay, the recipients of their services of significant incidents that are likely to adversely affect the provision of those services.

(5) An incident shall be considered to be significant if:

a. it has caused or is capable of causing severe operational disruption of the services or financial loss for the entity concerned;

b. it has affected or is capable of affecting other natural or legal persons by causing considerable material or non-material damage.

(6) For the purpose of notification under section (1), the entities concerned shall submit to the CSIRT:

a. without undue delay and in any event within 24 hours of becoming aware of the significant incident, an early warning, which, where applicable, shall indicate whether the significant incident is suspected of being caused by unlawful or malicious acts or could have a cross-border impact;

b. without undue delay and in any event within 72 hours of becoming aware of the significant incident, an incident notification, which, where applicable, shall update the information referred to in point (a) and indicate an initial assessment of the significant incident, including its severity and impact, as well as, where available, the indicators of compromise;

c. upon the request of a CSIRT an intermediate report on relevant status updates;

d. a final report not later than one month after the submission of the incident notification under point (b), including the following:

e. a detailed description of the incident, including its severity and impact;

f. the type of threat or root cause that is likely to have triggered the incident;

g. applied and ongoing mitigation measures;

h. where applicable, the cross-border impact of the incident;

i. in the event of an ongoing incident at the time of the submission of the final report referred to in section (6)(d), entities concerned provide a progress report at that time and a final report within one month of their handling of the incident.

(7) By way of derogation from the section (6)(b), a trust service provider shall, with regard to significant incidents that have an impact on the provision of its trust services, notify the CSIRT without undue delay and in any event within 24 hours of becoming aware of the significant incident.

Kuinka täyttää vaatimus

The national cyber security bill 2024 (Ireland)

15: Incident notification requirements for CSIRT and service recipients

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
52
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 37: Obavještavanje o značajnim incidentima
NIS2 Croatia
12 §: Poikkeamaa koskeva väliraportti
Kyberturvallisuuslaki
13 §: Poikkeamaa koskeva loppuraportti
Kyberturvallisuuslaki
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
35 § 1°: Processus de notification des incidents au CSIRT
NIS2 Belgium
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
29
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 38: Obavještavanje primatelja usluga
NIS2 Croatia
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
34 § 1°: Notifications d'incidents au CSIRT et aux bénéficiaires des services
NIS2 Belgium
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
18.1.: Pranešimai apie incidentus CSIRT ir paslaugų gavėjams
NIS2 Lithuania
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kumppanihallinta
Sopimukset ja seuranta
39
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 37: Obavještavanje o značajnim incidentima
NIS2 Croatia
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
1.2.2: Information Security Responsibilities
TISAX
34 § 1°: Notifications d'incidents au CSIRT et aux bénéficiaires des services
NIS2 Belgium
RC.CO-1: Public relations are managed.
CyberFundamentals
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio listaa relevantit viranomaistoimijat, joihin on tärkeää pitää aktiivisesti yhteyttä sekä tarvittaessa saada yhteys nopeasti. Näitä viranomaisia ovat mm. kansallisia lakeja toimeenpanevat sekä valvontaa toteuttavat viranomaiset.

Relevantteihin viranomaisiin olisi määriteltävä selkeä yhteyshenkilö, joka toimii yhteyspisteenä organisaatioon.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.