En tilbyder av en samfunnsviktig tjeneste skal ha en beredskapsplan for håndtering av hendelser og varsling etter § 17 . Tilbyderen skal vurdere relevante beredskapstiltak og skjerping i eksisterende sikkerhetstiltak som raskt kan iverksettes ved behov.
Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.
Häiriöiden käsittelyprosessissa:
Analysoi organisaatiosi varautumis- ja häiriötilanteiden torjuntasuunnitelmat. Luo selkeä, dokumentoitu määritelmä siitä, mitä tarkoittaa "varautumissuunnitelman aktivointi" ja mitkä erityiset vaaratilanteet "arvioidaan mahdollisesti johtavan varautumistilanteeseen".
Organisaation olisi laadittava ja ylläpidettävä häiriötilannereagointisuunnitelmia. Reagointisuunnitelmien tulisi sisältää ainakin seuraavat seikat
Häiriötilannereagointisuunnitelmissa olisi määriteltävä aktivointi- ja deaktivointiolosuhteet. Asiakirjojen saatavuus hätätilanteissa on otettava huomioon siten, että niistä on olemassa paikalliset ja fyysiset kopiot.
Organisaation on luotava häiriöön vastaamissuunnitelma kriittisiin tietojärjestelmiin tapahtuvia tietoturvahäiriöitä varten. Vastaamissuunnitelmia tulee myös testata tarvittavien organisaation elementtien toimesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa huomioon ainakin:
Lisäksi suunnitelman tulisi ainakin:
Johdon on määriteltävä hallintavastuut ja luotava menettelyt, joilla taataan tehokas ja johdonmukainen reagointi tietoturvahäiriöihin.
Johdon on varmistettava mm.:
Prosessin on varmistettava mm.:
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.