Sisältökirjasto
NIS2 NO
§ 6.1: Sikkerhetsstyringssystem

Vaatimuksen kuvaus

En tilbyder av en samfunnsviktig tjeneste skal etablere og vedlikeholde et styringssystem for sikkerhet som omfatter digital sikkerhet. Styringssystemet skal dokumenteres og inngå som del av den overordnede virksomhetsstyringen. Roller og ansvar for digital sikkerhet skal defineres, utpekes og dokumenteres. Sikkerhetsstyringssystemet skal baseres på anerkjente standarder og bidra til å

a. forebygge hendelser

b. avdekke hendelser

c. håndtere hendelser

d. korrigere og gjenopprette sikkerheten i nettverk og informasjonssystemer ved hendelser

e. kontinuerlig styre og følge opp at formålene i bokstavene a til d oppnås.

Alle aktiviteter som er nødvendige for å etablere og opprettholde et forsvarlig sikkerhetsnivå skal inngå i sikkerhetsstyringssystemet. Aktivitetene skal dokumenteres og gjøres kjent for personell med tjenstlig behov.

Kuinka täyttää vaatimus

Lov om digital sikkerhet (Norge)

§ 6.1: Sikkerhetsstyringssystem

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän kuvaus ja ylläpito

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
36
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
2.1: Tietoturvallisuusvastuiden määrittely
TiHL tietoturvavaatimukset
2.3: Tietoturvallisuus tiedonhallintamallissa
TiHL tietoturvavaatimukset
1.2.1: Scope of Information Security management
TISAX
PR.AT-5: Physical security and cybersecurity personnel understand their roles and responsibilities.
CyberFundamentals
PR.AT-5: Physical and cybersecurity personnel
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän kuvaus ja ylläpito
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on käytettävä, ylläpidettävä ja jatkuvasti kehitettävä tietoturvallisuuden hallintajärjestelmää.

Hallintajärjestelmään liittyvät rajaukset ja soveltamisala, sisällöt, roolitus, kertyvä toteutustieto sekä muu tarpeellinen kuvaustieto on oltava selkeästi dokumentoitu.

Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
52
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.1.1: Establish plans for incident management
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöhallinnan vastuutiimin nimeäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio huolehtii siitä, että häiriöhallintaan on nimetty selkeät vastuuhenkilöt, jotka vastaavat esimerkiksi häiriöiden ensimmäisen tason käsittelystä.

Häiriöiden hallinnasta vastaavia henkilöitä on ohjeistettava ja koulutettava, jotta he ymmärtävät organisaation prioriteetit tietoturvahäiriöiden käsittelyssä.

Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
74
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.b: Postupanje s incidentima, uključujući njihovo praćenje, evidentiranje i prijavljivanje
NIS2 Croatia
9.9b §: Poikkeamien käsittely
Kyberturvallisuuslaki
1.6.2: Management of reported events
TISAX
30 § 3.2° (incidents): La gestion des incidents
NIS2 Belgium
4.4.2: Review identified compromised security measures
NSM ICT-SP
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tapahtuneiden tietoturvahäiriöiden käsittelyprosessi ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kaikki tietoturvahäiriöt käsitellään johdonmukaisesti, jotta tietoturvaa voidaan parantaa tapahtuneen perusteella.

Häiriöiden käsittelyprosessissa:

  • vahvistetaan raportoitu häiriö (tai todetaan tarpeettomaksi kirjata ylös)
  • dokumentoidaan häiriön tyyppi ja syy
  • dokumentoidaan häiriöön liittyneet riskit
  • käsitellään riskit, mikäli häiriön perusteella niiden käsittelyä täytyy päivittää
  • määritellään ja dokumentoidaan toimenpiteet riskien pienentämiseksi tai päätös niiden hyväksymisestä
  • määritellään tahot, joille on tärkeää tiedottaa käsittelyn tuloksista (myös organisaation ulkopuoliset)
  • määritetään tarve häiriön jälkianalyysille

Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän parhaiden käytäntöjen arviointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
§ 6.1: Sikkerhetsstyringssystem
NIS2 NO
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän parhaiden käytäntöjen arviointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio tarkastelee säännöllisesti (esim. vuosittain) tietoturvallisuuden hallintajärjestelmiin liittyviä alan parhaita käytäntöjä (esim. ISO 27001, NIST Cyber Security Framework) ja muita asiaan liittyviä tietoturvallisuuden hallinnan parhaita käytäntöjä (esim. OWASP, SANS) arvioidakseen niiden merkitystä organisaatiolle ja varmistaakseen vahvistettujen tietoturvapolitiikoiden jatkuvan asianmukaisuuden.

Organisaation olisi otettava huomioon toimiala, jolla se toimii, valitessaan parasta käytäntöä.

Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
16
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.1.1: Establish plans for incident management
NSM ICT-SP
ID.IM-04: Incident response and cybersecurity plans
NIST 2.0
PR.IR-03: Meeting resilience requirements
NIST 2.0
RC.RP-01: Recovery plan
NIST 2.0
RS.MA-01: Incident response plan execution
NIST 2.0
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriönhallintasuunnitelman laatiminen ja ylläpito
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation olisi laadittava ja ylläpidettävä häiriötilannereagointisuunnitelmia. Reagointisuunnitelmien tulisi sisältää ainakin seuraavat seikat

  • häiriötilanne tai häiriötilannetyyppi, jota varten suunnitelma on laadittu
  • suunnitelman tavoite
  • vastuuhenkilöt ja asiaan liittyvät sidosryhmät sekä yhteystiedot
  • suunnitellut välittömät toimet
  • suunnitellut seuraavat vaiheet

Häiriötilannereagointisuunnitelmissa olisi määriteltävä aktivointi- ja deaktivointiolosuhteet. Asiakirjojen saatavuus hätätilanteissa on otettava huomioon siten, että niistä on olemassa paikalliset ja fyysiset kopiot.

Toipumissuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
7
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
4.3.4: Launch recovery plan during or after the incident
NSM ICT-SP
Article 39: Components of the ICT business continuity plan
DORA simplified RMF
13.1.d: Recovering from incidents
CER
§ 6.1: Sikkerhetsstyringssystem
NIS2 NO
§ 13.2: Hendelseshåndtering og -respons
NIS2 NO
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Toipumissuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulisi olla määritelty ja hyvin dokumentoitu toipumissuunnitelma. Toipumissuunnitelma olisi voitava käynnistää häiriötilanteen aikana tai sen jälkeen. Elvytystoimet ja -toimenpiteet vaihtelevat vaaratilanteesta toiseen, esimerkiksi vaaratilanteen tyyppi voi vaikuttaa toteutettaviin toimiin. Näihin toimiin voivat kuulua:

  • Häiriön aikana menetettyjen tai vahingoittuneiden tarpeettomien resurssien aktivointi uudelleen.
  • Laitteiston ja ohjelmistojen uudelleenasentaminen vaurioituneisiin komponentteihin
  • Konfiguraatioasetusten palauttaminen, mukaan lukien tarvittavat mukautukset
  • Häiriön aikana pysäytettyjen palvelujen palauttaminen

Organisaation olisi omaksuttava "build back better" -ajattelutapa, kun se rakentaa ICT-järjestelmiä uudelleen. Tämä tarkoittaa, että järjestelmät olisi rakennettava uudelleen parempaan tilaan kuin ne olivat ennen häiriötä.

Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Jatkuvuuden hallinta
23
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.RP: Response Planning
NIST
RS.RP-1: Incident response plan
NIST
HAL-17: Tietojärjestelmien toiminnallinen käytettävyys ja vikasietoisuus
Julkri
VAR-09: Tietojärjestelmien toipumissuunnitelmat
Julkri
CC7.4: Responding to identified security incidents
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöön vastaamissuunnitelman kehittäminen kriittisille tietojärjestelmille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on luotava häiriöön vastaamissuunnitelma kriittisiin tietojärjestelmiin tapahtuvia tietoturvahäiriöitä varten. Vastaamissuunnitelmia tulee myös testata tarvittavien organisaation elementtien toimesta. Suunnitelmassa tulisi ottaa huomioon ainakin:

  • Tietojärjestelmän toiminnan tarkoitus ja sen katkeamista varten tarvittavat varautumistoimet
  • Palautussuunnitelmat, tavoitteet ja palautuskohteiden priorisointijärjestys
  • Vastaussuunnitelmien toteuttamisen roolitus ja rooleihin määrättyjen henkilöiden yhteystiedot
  • Normaalin toiminnan jatkuminen tietojärjestelmien tilasta riippumatta.
  • Vastaussuunnitelmien jakelu, hyväksyminen ja tarkastaminen

Lisäksi suunnitelman tulisi ainakin:

  • Luoda etenemissuunnitelma häiriöiden hallintakyvyn kehittämistä varten
  • Kuvata häiriönhallintakyvyn rakenne ja organisaatio
  • Antaa mittarit häiriönhallintakyvyn mittaamiseksi

Häiriön rajaustoimet

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
20
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
RS.MI-1: Incident containment
NIST
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
RS.MI-1: Incidents are contained.
CyberFundamentals
4.3.2: Determine whether the incident is under control and take the necessary reactive measures
NSM ICT-SP
14.5.3.a): Kibernetinių incidentų valdymą
NIS2 Lithuania
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriön rajaustoimet
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on otettava keinoja käyttöön, jolla häiriön vaikutus voidaan rajata mahdollisimman pieneen osaan. Keinot tulisivat vastata tehtyjä suunnitelmia ja sisältää häiriön:

  • Vastaisen valmistelun
  • Analysoinnin
  • Eristämisen
  • Hävittämisen
  • Palautumisen käynnistämisen

Tietoturvaroolien ja -vastuiden määrittäminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
45
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
T02: Turvallisuustyön tehtävien ja vastuiden määrittäminen
Katakri
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
6.1.1: Tietoturvaroolit ja -vastuut
ISO 27001
ID.AM-6: Cybersecurity roles and responsibilities
NIST
ID.GV-2: Cybersecurity role coordination
NIST
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvaroolien ja -vastuiden määrittäminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Ylimmän johdon on varmistettava selkeät vastuualueet/valtuudet ainakin seuraavissa asioissa:

  • kuka on ensisijaisesti vastuussa siitä, että tietoturvallisuuden hallintajärjestelmä on tietoturvavaatimusten mukainen.
  • ketkä toimivat ISMS:n teemojen omistajina, jotka vastaavat tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän pääteemoista.
  • kenellä on vastuu ja valtuudet raportoida ylimmälle johdolle tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän toimivuudesta.
  • kenellä on valtuudet suorittaa sisäisiä tarkastuksia

ISMS-teemojen omistajat esitellään johtamisjärjestelmän työpöydällä ja tietoturvapoliitiikan raportissa.

Lisäksi ylimmän johdon on varmistettava, että kaikki tietoturvan kannalta merkitykselliset roolit sekä niihin liittyvät vastuut ja valtuudet määritellään ja niistä tiedotetaan. On myös tärkeää tunnistaa ulkoisten kumppaneiden ja palveluntarjoajien roolit ja vastuut.

Häiriöiden hallinnan resursointi ja seuranta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
19
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
7.2.1: Johdon vastuut
ISO 27001
16.1.1: Vastuut ja menettelyt
ISO 27001
5.24: Tietoturvahäiriöiden hallinnan suunnittelu ja valmistelu
ISO 27001
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden hallinnan resursointi ja seuranta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Johdon on määriteltävä hallintavastuut ja luotava menettelyt, joilla taataan tehokas ja johdonmukainen reagointi tietoturvahäiriöihin.

Johdon on varmistettava mm.:

  • häiriöiden hallinta on vastuutettu
  • häiriöiden vastaamiseen, käsittelyyn ja raportointiin on dokumentoitu prosessi

Prosessin on varmistettava mm.:

  • henkilöstöllä on selkeä yhteydenottopiste / -työkalu sekä ohjeistus häiriöiden raportoimiselle
  • pätevä henkilöstö käsittelee raportoidut tietoturvahäiriöt tarpeeksi kattavasti

Muiden sidosryhmien dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kumppanihallinta
Sopimukset ja seuranta
36
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Članak 30.1.d: Sigurnost lanca opskrbe
NIS2 Croatia
9.4 §: Toimitusketjun hallinta ja valvonta
Kyberturvallisuuslaki
1.3.3: Use of approved external IT services
TISAX
30 § 3.4°: La sécurité de la chaîne d'approvisionnement
NIS2 Belgium
ID.SC-1: Cyber supply chain risk management processes are identified, established, assessed, managed, and agreed to by organizational stakeholders.
CyberFundamentals
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Muiden sidosryhmien dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on määritettävä

  • tietoturvallisuuden hallintajärjestelmän kannalta olennaiset sidosryhmät
  • näiden sidosryhmien asettamat tietoturvallisuutta koskevat vaatimukset

Tietojärjestelmätoimittajia sekä henkilötietojen käsittelijöitä tarkastellaan muiden tehtävien kautta.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.