Sisältökirjasto
NIS2 Puola
11: Zgłaszanie incydentów do CSIRT oraz odbiorców usług

Vaatimuksen kuvaus

1. Podmiot kluczowy i podmiot ważny:

  1. zapewnia obsługę incydentu;
  2. zapewnia dostęp do informacji o rejestrowanych incydentach właściwemu CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV lub CSIRT sektorowemu w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań;
  3. klasyfikuje incydent jako poważny na podstawie progów uznawania incydentu za poważny;
  4. zgłasza wczesne ostrzeżenie o incydencie poważnym niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu jego wykrycia, do właściwego CSIRT sektorowego;
    1. zgłasza incydent poważny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 72 godzin od momentu jego wykrycia, do właściwego CSIRT sektorowego;
    2. przekazuje, na wniosek właściwego CSIRT sektorowego, sprawozdanie okresowe z obsługi incydentu poważnego;
    3. przekazuje właściwemu CSIRT sektorowemu sprawozdanie końcowe z obsługi incydentu poważnego, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zgłoszenia, o którym mowa w pkt 4a;
  5. współdziała podczas obsługi incydentu poważnego i incydentu krytycznego z właściwym CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV lub CSIRT sektorowym, przekazując niezbędne dane, w tym dane osobowe;
  6. usuwa podatności, o których mowa w art. 32 ust. 2, oraz informuje o ich usunięciu organ właściwy do spraw cyber-bezpieczeństwa.

1(a). Dostawca usług zaufania zgłasza incydent poważny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu jego wykrycia do właściwego CSIRT sektorowego.

2. Wczesne ostrzeżenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4a, sprawozdania okresowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 4b, sprawozdanie końcowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 4c oraz sprawozdanie z postępu obsługi incydentu poważnego, o którym mowa w art. 12b ust. 1, są przekazywane za pomocą systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 46 ust. 1.

  1. W przypadku zaistnienia poważnego cyberzagrożenia podmiot kluczowy i podmiot ważny informuje użytkowników swoich usług, na których takie cyberzagrożenie może mieć wpływ, o możliwych środkach zapobiegawczych, które użytkownicy ci mogą podjąć. Podmiot kluczowy i podmiot ważny informuje tych użytkowników o samym poważnym
  2. Podmiot kluczowy i podmiot ważny informuje użytkowników swoich usług o incydencie poważnym, jeżeli ma on niekorzystny wpływ na świadczenie tych usług.

Kuinka täyttää vaatimus

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Polska)

11: Zgłaszanie incydentów do CSIRT oraz odbiorców usług

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
65
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
12 §: Poikkeamaa koskeva väliraportti
Kyberturvallisuuslaki
13 §: Poikkeamaa koskeva loppuraportti
Kyberturvallisuuslaki
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Kansallisen tietoverkkoturvallisuuden tieto- ja viestintätekniikkajärjestelmän käyttö (Puola)

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
11: Zgłaszanie incydentów do CSIRT oraz odbiorców usług
NIS2 Puola
9: Współpraca z podmiotami Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa
NIS2 Puola
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kansallisen tietoverkkoturvallisuuden tieto- ja viestintätekniikkajärjestelmän käyttö (Puola)
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organizations are required to use the national ICT system for reporting incidents and data breaches and for exchanging sensitive information.

The ICT system serves as a central platform for:

  • Cooperation
  • Generating and sharing recommendations for actions to improve cybersecurity levels
  • Reporting and handling incidents
  • Estimating risk at the national level
  • Warning about cyber threats
  • Supervisory activities
  • Reporting personal data breaches
  • Exchanging information

Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
35
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
14 §: Poikkeamasta ja kyberuhkasta ilmoittaminen muulle kuin viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
4.2.3: Inform relevant stakeholders
NSM ICT-SP
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
34 § 1°: Notifications d'incidents au CSIRT et aux bénéficiaires des services
NIS2 Belgium
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitukset omien palveluiden käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Kumppanihallinta
Sopimukset ja seuranta
50
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1.3: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
RC.CO-1: Public relations
NIST
5.5: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
CC2.3: Communication with external parties
SOC 2
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Yhteydenpito relevantteihin viranomaisiin
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio listaa relevantit viranomaistoimijat, joihin on tärkeää pitää aktiivisesti yhteyttä sekä tarvittaessa saada yhteys nopeasti. Näitä viranomaisia ovat mm. kansallisia lakeja toimeenpanevat sekä valvontaa toteuttavat viranomaiset.

Relevantteihin viranomaisiin olisi määriteltävä selkeä yhteyshenkilö, joka toimii yhteyspisteenä organisaatioon.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.