Sisältökirjasto
NIS2 Puola
12b: Sprawozdania z obsługi poważnych incydentów

Vaatimuksen kuvaus

1. W przypadku gdy obsługa incydentu poważnego nie zakończyła się w terminie składania sprawozdania końcowego, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 4c, podmiot kluczowy i podmiot ważny przekazuje właściwemu CSIRT sektorowemu sprawozdanie z postępu obsługi tego incydentu.

2. W przypadku gdy obsługa incydentu poważnego nie zakończyła się w terminie składania sprawozdania końcowego, o którym mowa w art. 11 ust. 1 pkt 4c, podmiot kluczowy i podmiot ważny przekazuje właściwemu CSIRT sektorowemu sprawozdanie końcowe nie później niż w ciągu miesiąca od zakończenia obsługi incydentu poważnego.

Kuinka täyttää vaatimus

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Polska)

12b: Sprawozdania z obsługi poważnych incydentów

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
65
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
12 §: Poikkeamaa koskeva väliraportti
Kyberturvallisuuslaki
13 §: Poikkeamaa koskeva loppuraportti
Kyberturvallisuuslaki
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
75
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
16.1.2: Tietoturvatapahtumien raportointi
ISO 27001
16.1.3: Tietoturvaheikkouksien raportointi
ISO 27001
T06: Turvallisuuspoikkeamien hallinta
Katakri
6.4: Menettelytavat virhe- ja ongelmatilanteissa
Omavalvontasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset ja ilmoitusprosessi häiriöiden ilmoittamiseen henkilöstölle
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Häiriöiden ilmoittamiseen ylläpidetään prosessia, joka auttaa henkilöstöä ilmoittamaan häiriöistä tehokkaasti ja johdonmukaisesti.

Häiriönä ilmoitettavia asioita ovat mm.:

  • luvaton pääsy tietoihin / tiloihin
  • tietoturvaohjeiden vastainen toiminta
  • epäilty tietoturvaongelma (esim. tietojenkalastelu, haittaohjelmatartunta)
  • tietojärjestelmän käyttökatko
  • tietojen tuhoutuminen / muuttuminen vahingossa tai tahallaan
  • kadonnut tai varastettu laite
  • vaarantunut salasana
  • kadonnut fyysinen tunniste (esim. avaimenperä, älykortti, älytarra)
  • epäilty tietoturvaheikkous (esim. käytetyssä tietojärjestelmässä tai muissa toimintatavoissa)

Henkilöstön ohjeissa korostetaan velvollisuutta raportoida tietoturvahäiriöistä mahdollisimman pian sovitun prosessin mukaisesti. Ohjeistus kuvaa myös muun toiminnan häiriön tapauksessa (mm. virheilmoitusten ja muiden yksityiskohtien kirjaaminen ylös).

Häiriöiden hallinnan resursointi ja seuranta

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Riskien hallinta ja johtaminen
Digiturvan johtaminen
22
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
24. Rekisterinpitäjän vastuu
GDPR
7.2.1: Johdon vastuut
ISO 27001
16.1.1: Vastuut ja menettelyt
ISO 27001
5.24: Tietoturvahäiriöiden hallinnan suunnittelu ja valmistelu
ISO 27001
Article 17: ICT-related incident management process
DORA
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöiden hallinnan resursointi ja seuranta
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Johdon on määriteltävä hallintavastuut ja luotava menettelyt, joilla taataan tehokas ja johdonmukainen reagointi tietoturvahäiriöihin.

Johdon on varmistettava mm.:

  • häiriöiden hallinta on vastuutettu
  • häiriöiden vastaamiseen, käsittelyyn ja raportointiin on dokumentoitu prosessi

Prosessin on varmistettava mm.:

  • henkilöstöllä on selkeä yhteydenottopiste / -työkalu sekä ohjeistus häiriöiden raportoimiselle
  • pätevä henkilöstö käsittelee raportoidut tietoturvahäiriöt tarpeeksi kattavasti

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.