Las entidades esenciales e importantes deberán notificar a la autoridad de control sin demora indebida, a través de su CSIRT nacional de referencia, cualquier incidente significativo que se haya producido en su operativa o en la prestación de sus servicios, según se determine reglamentariamente, en base a su peligrosidad e impacto.
Cuando proceda, notificarán igualmente a los destinatarios de sus servicios que pudieran resultar afectados, en el menor plazo posible, los incidentes significativos susceptibles de causarles perjuicios de relevancia.
Estas notificaciones se realizarán a través del responsable de la seguridad de la información.
Las autoridades de control garantizarán que las entidades obligadas notifiquen, entre otros detalles, cualquier información que permita determinar las repercusiones transfronterizas del incidente.
Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä.
Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:
Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.
Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)
Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)
Mikäli organisaation tarjoaman palvelun näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä palveluidensa käyttäjille merkittävistä häiriöistä, jotka todennäköisesti vaikuttavat negatiivisesti kyseisten palveluiden toimittamiseen.
Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:
Organisaatio listaa relevantit viranomaistoimijat, joihin on tärkeää pitää aktiivisesti yhteyttä sekä tarvittaessa saada yhteys nopeasti. Näitä viranomaisia ovat mm. kansallisia lakeja toimeenpanevat sekä valvontaa toteuttavat viranomaiset.
Relevantteihin viranomaisiin olisi määriteltävä selkeä yhteyshenkilö, joka toimii yhteyspisteenä organisaatioon.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.