Sisältökirjasto
PDPL
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing

Vaatimuksen kuvaus

3. According to the provisions of paragraph (4) of Article (6) of the Law, before Processing Personal Data for Legitimate Interests, the Controller shall conduct and document an assessment of the proposed Processing and its impact on the rights and interests of Data Subjects. The assessment shall include the following:

  1. Identification of the proposed Processing and its purposes, as well as the type of data and categories of Data Subjects.
  2. Evaluation of the purpose to ensure that it is legitimate and compliant with the laws in the Kingdom.
  3. Verification of the necessity to process Personal Data to achieve the legitimate purpose of the Controller.
  4. Evaluation of whether the proposed Processing will cause any potential harm to Data Subjects or their ability to exercise their legally established rights.
  5. Identification of any measures that shall be taken to avoid potential risks or harms, in accordance with the provisions of paragraph (2) of Article (25) of this Regulation.

4. If the assessment outlined in paragraph (3) of this article indicates that the proposed Processing will in any way violate any laws, infringe on the rights and interests of Data Subjects, cause harm to them or any other party, the Controller shall modify the proposed Processing and conduct a new assessment, or consider relying on another legal basis.

Kuinka täyttää vaatimus

Personal Data Protection Law (Saudi Arabia)

Article 16.3-4: Assessment of proposed processing

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Arkaluonteisten tietojen käsittelyä koskevat rajoitukset oikeutetun edun perusteella

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Käsittelyperiaatteet ja osoitusvelvollisuus
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 16.1-2: Processing for limited interest
PDPL
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Arkaluonteisten tietojen käsittelyä koskevat rajoitukset oikeutetun edun perusteella
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Yksi henkilötietojen laillisen käsittelyn oikeudellisista perusteista on rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen toteuttaminen. Sen määrittämiseksi, milloin oikeutettu etu on perusteltu, tehdään niin sanottu tasapainotesti, jossa rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen etu suhteutetaan rekisteröidyn perusoikeuksiin.

Kun käsittelymme perustuu oikeutettuun etuun, dokumentoimme tasapainotestin toteuttamisen ja sen tulokset, jotta voimme tarvittaessa osoittaa, että toimintamme on sovellettavan tietosuojakehyksen mukaista.

Oikeutetun edun arviointiprosessi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Käsittelyperiaatteet ja osoitusvelvollisuus
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 20.5-6: Disclosure operations in the records of personal data processing activities
PDPL
Article 16.1-2: Processing for limited interest
PDPL
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Oikeutetun edun arviointiprosessi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

The organization must maintain a documented process to evaluate and justify the use of legitimate interest as a lawful basis for processing personal data. Before processing begins, a Legitimate Interest Assessment (LIA) must be conducted and retained as evidence of compliance.

  • Identify the proposed processing, its purpose, the type of data involved, and the categories of data subjects.
  • Confirm that the purpose is legitimate, necessary, and compliant with applicable laws.
  • Assess whether processing is essential to achieve the intended purpose and proportionate to the organization’s objectives.
  • Evaluate potential harm or impact on data subjects and their ability to exercise their rights.
  • Identify and implement measures to mitigate risks or prevent possible harm.

Processing may proceed only when the assessment confirms that it is lawful, necessary, and does not infringe upon individuals’ rights or interests. If the assessment reveals any noncompliance, risks, or potential harm, the processing must be modified, reassessed, or based on an alternative lawful ground before continuation.

Tietosuojaa koskevien vaikutustenarviointien hallinta ja jakaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Käsittelyperiaatteet ja osoitusvelvollisuus
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Article 8.2: Elements of the data transfer risk assessment
PDPL
Article 25.2-3: Contents and communication of data protection impact assessments
PDPL
Article 25.1: Impact assessment
PDPL
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietosuojaa koskevien vaikutustenarviointien hallinta ja jakaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

The organization must perform and document a Data Protection Impact Assessment (DPIA) before starting any processing that may affect individuals’ privacy or data protection rights. The assessment must evaluate the nature, scope, purpose, and risks of the processing to ensure personal data is handled lawfully and responsibly.

The assessment must define:

  • The purpose and legal basis of processing.
  • The types, sources, and scope of personal data, including any intended disclosures.
  • The context of processing, defining roles and relationships between the controller, processors, and data subjects.
  • An evaluation of necessity and proportionality to ensure only essential data is processed.
  • The potential impacts on individuals and the likelihood of harm.
  • Mitigation measures and their effectiveness.

Completed assessments must be reviewed, approved, and retained as evidence of compliance. When processing is carried out by a processor, a copy of the relevant DPIA must be provided to them to ensure awareness of risks and required safeguards.

Tavoitteet henkilötietojen minimointiin sekä käsittelyn rajoittamiseen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
A.7.4.4: PII minimization objectives
ISO 27701
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tavoitteet henkilötietojen minimointiin sekä käsittelyn rajoittamiseen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on tunnistettava erilaiset käsittelytilanteet, joissa voi olla tarpeen rajoittaa henkilötietojen käsittelyä sekä henkilötietojen määrää suhteessa niiden käyttötarkoituksiin. Tämä voi sisältää mm. tunnistamisyhteyksien poistoa ja muita tiedonkäsittelyn rajoittamistekniikoita.

Organisaation tulisi määrittää ja dokumentoida rajoittamistavoitteet tietojenkäsittelylle ja tavoitteiden toteuttamiseen käytettävät mekanismit.

Tietoturvaloukkauksesta rekisteröidyille aiheutuneen riskin tarkempi arviointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Tietoturvaloukkausten hallinta
12
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
34. Henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen rekisteröidylle
GDPR
6.1.3: Yhteydet viranomaisiin
ISO 27001
16.1.5: Tietoturvahäiriöihin vastaaminen
ISO 27001
RS.CO-3: Information sharing
NIST
66: Tietoturvaloukkausten hallinta
Digiturvan kokonaiskuvapalvelu
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietoturvaloukkauksesta rekisteröidyille aiheutuneen riskin tarkempi arviointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Rekisterinpitäjän on arvioitava, millainen riski tietoturvaloukkauksesta aiheutuu vuodon kohteena olevalle henkilölle. Arviossa on huomioitava esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Miten todennäköistä on, että tietoja käytetään haitantekoon?
  • Millaista haittaa tietojen avulla voitaisiin tehdä (mahdollistuuko esim. identiteettivarkaus, petos, psyykkisen ahdistuksen tuottaminen, nöyryyttäminen tai mainevahingon tuottaminen)?
  • Henkilötietojen luonne, arkaluonteisuus ja määrä
  • Kuinka helppoa rekisteröity on tunnistaa tiedoista?
  • Onko rekisteröityjen joukossa paljon esimerkiksi lapsia tai muuten heikossa asemassa olevia?

Riskiarvio vaikuttaa loukkauksesta ilmoittamisen kiireellisyyteen ja laajuuteen.

Vaikutustenarviointien toteuttaminen ja dokumentointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Käsittelyperiaatteet ja osoitusvelvollisuus
12
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
35. Tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi
GDPR
36. Ennakkokuuleminen
GDPR
A.7.2.5: Privacy impact assessment
ISO 27701
TSU-16: Tietosuojariskien hallinta
Julkri
TSU-17 : Tietosuojan vaikutustenarviointi
Julkri
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Vaikutustenarviointien toteuttaminen ja dokumentointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Vaikutustenarvioinnin tarkoituksena on auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja hallitsemaan henkilötietojen käsittelyyn sisältyviä riskejä. Vaikutustenarviointi on tehtävä, kun henkilötietojen käsittely todennäköisesti aiheuttaa korkean riskin ihmisten oikeuksille ja vapauksille. Riskiä nostavat esimerkiksi uuden teknologian käyttö, arkaluontoisten henkilötietojen käsittely, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistuva automatisointi tai käsittelyn laajamittaisuus yleisesti.

Tietosuojan vastuuhenkilöt arvioivat säännöllisesti organisaation henkilötietojen käsittelyä, erityisesti esimerkiksi tietovarantojen ja niihin liittyviä käyttötarkoituksia sekä käytettyjä tietojärjestelmiä, määritelläkseen vaikutustenarviointien tarpeellisuuden. Tietosuojan vastuuhenkilöt myös vastaavat vaikutustenarviointien toteuttamisesta ja dokumentoinnista.

Verification of the necessity and proportionality of personal data

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
TSU-08: Tarpeellisuus ja oikeasuhtaisuus
Julkri
P3.1: Collection of personal information is consistent with objects related to privacy
SOC 2
Article 19: Data minimisation
PDPL
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Verification of the necessity and proportionality of personal data
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

The organisation ensures that the processing of personal data is necessary and proportionate for the legitimate purposes of the processing. Personal data should only be processed if the purpose of the processing cannot be reasonably achieved by other means.

The implementation of this principle should be regularly verified from a holistic perspective by analysing the documentation of the management system (in particular the purposes for which the data are used).

Säännöllinen, sisäinen tietosuojakäytäntöjen arviointi

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Tietosuoja
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja
5
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
25. Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja
GDPR
A.7.2.1: Identify and document purpose
ISO 27701
TSU-15: Osoitusvelvollisuus
Julkri
P8.1: Periodic monitoring of privacy compliance
SOC 2
Article 16.3-4: Assessment of proposed processing
PDPL
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Säännöllinen, sisäinen tietosuojakäytäntöjen arviointi
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietosuojan vastuuhenkilön tehtävänä on seurata, että tietosuoja-asetusta ja muita tietosuojavaatimuksia noudatetaan organisaation toiminnassa.

Vastuuhenkilön on arviointia tehdessään otettava asianmukaisesti huomioon käsittelytoimiin liittyvä riski sekä henkilötietojen käsittelyn luonne, laajuus, asiayhteys ja tarkoitukset.

Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.