Prevádzkovateľ základnej služby je ďalej povinný v čase kybernetického bezpečnostného incidentu zabezpečiť dôkaz alebo dôkazný prostriedok tak, aby mohol byť použitý v trestnom konaní.






Organisaation on luotava selkeät prosessit aikajanan laatimiseksi aina, kun häiriö sattuu. Aikatauluun olisi sisällytettävä sekä organisaation toimet että uhkatoimijan toimet. Aikajanan tulisi kattaa:
Tämä auttaa organisaatiota ymmärtämään häiriön koko laajuuden ja parantamaan vastatoimia tulevissa häiriöissä.






Organisaation on luotava toimintatavat, joiden avulla tunnistetaan, kerätään ja säilytetään tietoturvahäiriöihin liittyvä relevantti todistetieto. Todisteiden voi olla tarpeen olla kerätty tavalla, joka voidaan hyväksyä relevanteissa tuomioistuimissa tai muissa vastaavissa kurinpitoelimissä.
Todistemateriaaliin liittyen pitäisi pystyä osoittamaan mm.:
Liittyvän henkilökunnan sekä työkalujen sertifiointia tai muita pätevyystodisteita voidaan lisäksi harkita sovellettavan todisteiden arvon vahvistamiseksi.






Häiriön jälkeen haitalliselle koodille, tai muille häiriön jäänteille on suoritettava rikostekninen tutkinta. Turvallisesti tehty tutkinta suljetussa ympäristössä voi aukaista häiriön syitä, tavoitteita ja toteutustapoja. Tämä auttaa organisaatiota korjaamaan mahdolliset aukot turvallisuudessa, varautumaan samankaltaisiin häiriöihin ja tunnistamaan tai profiloimaan mahdollisen hyökkääjän.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)