Sisältökirjasto
NIS2 Slovakia
§ 19.6.h: Interné hlásenie a eskalácia

Vaatimuksen kuvaus

Prevádzkovateľ základnej služby je ďalej povinný vytvoriť a zaviesť účinný mechanizmus včasného informovania štatutárneho orgánu a zodpovedných vedúcich zamestnancov o kybernetických hrozbách, zraniteľnostiach, kybernetických bezpečnostných incidentoch, udalostiach odvrátených v poslednej chvíli, možných dopadoch kybernetických bezpečnostných incidentov, výsledkoch analýzy rizík a stavu implementácie ošetrenia rizík s cieľom dodržiavania tohto zákona.

Kuinka täyttää vaatimus

Zákon o kybernetickej bezpečnosti (Slovensko)

§ 19.6.h: Interné hlásenie a eskalácia

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
70
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
23.1: Incident notifications to CSIRT and recipients of services
NIS2
Article 19: Reporting of major ICT-related incidents and voluntary notification of significant cyber threats
DORA
11 §: Poikkeamailmoitukset viranomaiselle
Kyberturvallisuuslaki
12 §: Poikkeamaa koskeva väliraportti
Kyberturvallisuuslaki
13 §: Poikkeamaa koskeva loppuraportti
Kyberturvallisuuslaki
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Häiriöilmoitusten vaiheittainen prosessi viranomaisille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatio ilmoittaa ilman viivästystä lainsäädännössä määritellylle viranomaiselle (CSIRT) merkittävästi palveluidensa tarjontaan vaikuttaneista häiriöistä. 

Häiriö on merkittävä, kun vähintään toinen seuraavista toteutuu:

  • häiriö voi aiheuttaa vakavan häiriön palvelujen toiminnassa tai vakavia taloudellisia menetyksiä palveluntarjoajalle
  • häiriö voi aiheuttaa merkittävää aineellista tai aineetonta vahinkoa liittyville ihmisille tai muille organisaatioille

Ilmoitukset on tehtävä vaiheittain allaolevien kuvausten mukaisesti. Lisäksi häiriön ollessa käynnissä organisaation on toimitettava viranomaisen pyytämät statuspäivitykset.

Aikainen varoitus (viimeistään 24h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • epäilläänkö syyksi laittomia toimia
  • voiko häiriö aiheuttaa vaikutuksia muihin maihin

Tarkempi häiriöilmoitus (viimeistään 72h kuluessa häiriön havaitsemisesta)

  • päivitetään aiempaa tietoa
  • annetaan tämänhetkinen arvio häiriöstä, sen vakavuudesta sekä vaikutuksista
  • listataan mahdolliset todisteet vuodon tapahtumisesta

Lopullinen raportti (viimeistään 1kk kuluessa häiriöilmoituksesta)

  • yksityiskohtainen kuvaus tapahtumasta, mukaan lukien sen vakavuus ja vaikutukset
  • uhan tyyppi tai perimmäinen syy, joka todennäköisesti laukaisi tapahtuman
  • sovelletut ja meneillään olevat lieventämistoimenpiteet
  • mahdolliset vaikutukset muihin maihin

Turvallisuustapahtumien ja häiriötilanteiden määrittely

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
19
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
DE.AE-08: Incidents declaration criteria
NIST 2.0
17.9: Establish and Maintain Security Incident Thresholds
CIS 18
Article 31: ICT risk management
DORA simplified RMF
5.43: HLT – Externe rapportage van incidenten
NEN 7510
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Turvallisuustapahtumien ja häiriötilanteiden määrittely
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaation on laadittava selkeä ja kattava määritelmä siitä, mikä on raportoitava turvallisuustapahtuma tai havainto, ja varmistettava, että se kattaa seuraavat luokat:

  • Henkilöstön rikkomukset tai väärinkäytökset.
  • Tunkeutuminen, varkaus, luvaton pääsy turvavyöhykkeille ja turvavyöhykkeiden haavoittuvuudet.
  • Kyberturvallisuustapahtumat, kuten tietojärjestelmien haavoittuvuudet ja havaitut onnistuneet tai epäonnistuneet kyberhyökkäykset.
  • Toimittajien ja yhteistyökumppaneiden vaaratilanteet, jotka voivat vaikuttaa kielteisesti organisaation turvallisuuteen.

Organisaatiolla on oltava määritelty menettely häiriötilanteiden raportointia varten, ja siitä on tiedotettava henkilöstölle:

  • Suunnitellaan ja otetaan käyttöön tehokkaat raportointimekanismit, jotka on räätälöity havaittujen riskien mukaan.
  • Varmistetaan, että näistä mekanismeista tiedotetaan hyvin ja että ne ovat kaikkien työntekijöiden, sidosryhmien ja asiaankuuluvien osapuolten saatavilla, jotta turvallisuustapahtumista voidaan raportoida ajoissa ja täsmällisesti.
  • Järjestetään koulutustilaisuuksia ja tiedotusohjelmia sen varmistamiseksi, että kaikki asianomaiset työntekijät ja sidosryhmät ymmärtävät raportoitavien turvallisuustapahtumien määritelmän ja tuntevat raportointimekanismit.

Sisäinen viestintä häiriötilanteessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Häiriöiden hallinta
Häiriöiden hallinta ja ilmoittaminen
13
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
1.6.1: Reporting of security events
TISAX
DE.AE-06: Information on adverse events
NIST 2.0
RS.CO-02: Notifying stakeholders of incidents
NIST 2.0
RS.CO-03: Sharing Information with stakeholders
NIST 2.0
17.2: Establish and Maintain Contact Information for Reporting Security Incidents
CIS 18
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Sisäinen viestintä häiriötilanteessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Organisaatiolla tulee olla selkeät viestintäkanavat tapahtumien raportointia varten:

  • Perustetaan ja ylläpidetään asianmukaisia viestintäkanavia turvallisuustapahtumista raportoiville henkilöille ja varmistetaan, että:
  • Tapahtumista ilmoittamista varten on määritetty yhteinen yhteyspiste, josta tiedotus tapahtuu kaikille asianomaisille osapuolille.
  • Käytettävissä on erilaisia raportointikanavia tapahtumien vakavuuden mukaan, mukaan lukien reaaliaikaiset viestintävaihtoehdot merkittävissä hätätilanteissa ja asynkroniset menetelmät (esim. liput, sähköposti) vähemmän kiireellisissä asioissa.

Organisaation olisi myös harkittava mahdollisuutta ulkoiseen raportointiin. Tämä voi tarkoittaa, että organisaatiolla on järjestelmä, jolla voidaan käsitellä ulkoisten osapuolten raportteja turvallisuustapahtumista, mukaan lukien:

  • Ulkoisesti saatavilla oleva ja hyvin kommunikoitu menetelmä tietoturvatapahtumien raportointia varten.
  • Määritellyt menettelyt ulkoisista lähteistä tuleviin tietoturvatapahtumaraportteihin vastaamista ja niiden käsittelyä varten.

Organisaation olisi myös varmistettava, että häiriötilanteiden raportointimekanismit ja -tiedot ovat helposti kaikkien asianomaisten raportoijien saatavilla, ja otettava käyttöön palautemenettely, jolla turvatapahtumista raportoiville annetaan nopeita vastauksia ja päivityksiä ja jolla varmistetaan, että heille tiedotetaan tuloksista ja tarvittavista jatkotoimista.


Politiikkaan sisältyviä tietoturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset
No items found.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.