Bistveni in pomembni subjekti za zagotavljanje visoke ravni informacijske in kibernetske varnosti ter odpornosti svojih omrežnih in informacijskih sistemov vzpostavijo in vzdržujejo dokumentirani sistem upravljanja varovanja informacij in sistem upravljanja neprekinjenega poslovanja, ki temeljita na pristopu upoštevanja vseh nevarnosti in morata obsegati najmanj: politiko ali področne politike o varnosti omrežnih in informacijskih sistemov.






Joskus yllättävä tapahtuma, kuten tulipalo, tulva tai laiterikko, voi aiheuttaa toiminnan keskeytyksen. Jotta toimintaa pystyttäisiin jatkamaan mahdollisimman pian ja sujuvasti, tehdään jatkuvuussuunnittelua, eli suunnitellaan etukäteen toiminta poikkeustilanteiden varalle.
Jokaiseen jatkuvuussuunnitelmaan sisältyvät vähintään seuraavat tiedot:






Organisaation tietoturvapolitiikassa on määriteltävä järjestelmän laajuus. Tietoturvapolitiikassa on määriteltävä erityisesti seuraavat asiat:






Politiikkaan on sisällytettävä seuraavat aiheet:
Politiikkaan on sisällytettävä myös:
Politiikassa on otettava huomioon, miten tieto- ja viestintäteknologian jatkuvuussuunnitelmat sopivat yhteen muiden liiketoiminnan jatkuvuussuunnitelmien kanssa.
Politiikkaan on sisällytettävä kriittisten toimintojen enimmäistoipumisaika, joka ei saa ylittää kahta tuntia. Politiikassa on otettava huomioon ulkoiset yhteydet ja riippuvuudet rahoitusalan infrastruktuuriin.
Politiikassa on vaadittava järjestelyjä, jotka koskevat
Tieto- ja viestintäteknologian toiminnan jatkuvuutta koskevassa politiikassa on otettava huomioon riippuvuudet käyttäjistä, kriittisistä palveluntarjoajista ja muista markkinainfrastruktuureista sekä varmistettava, että kriittiset tai tärkeät toiminnot voidaan palauttaa kahden tunnin kuluessa. Kauppapaikkojen osalta politiikalla on myös varmistettava, että kaupankäyntiä voidaan jatkaa kahden tunnin kuluessa tai lähes kahden tunnin kuluessa häiriöstä ja että tietotekniikkapalveluista aiheutuu mahdollisimman vähän tai ei lainkaan tietojen menetystä.






ICT:ltä vaaditut jatkuvuusvaatimukset muodustuvat organisaation tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen liittyville ydinprosesseille muodostettujen jatkuvuussuunnitelmien ja niihin sisältyvien palautusmisaikatavoitteiden kautta.
Organisaation on tunnistettava, millaiset palautumisajat ja palautumispisteet eri ICT-palvelujen on pystyttävä saavuttamaan huomioiden liittyville prosesseille määritellyt palautumistavoitteet, ja varmistettava kyky näiden saavuttamiseen.
Suunnittelussa on huomioitava etenkin:






Järjestelmällisessä turvallisuustyössä merkittävien muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon ja muutokset toteutettava systemaattisesti. Tahattomien muutosten seuraukset on arvioitava ja pyrittävä lieventämään mahdollisia haittavaikutuksia.
Merkittäviä muutoksia voivat olla mm. organisaatioon, toimintaympäristöön, liiketoimintaprosesseihin sekä tietojärjestelmiin kohdistuvat muutokset. Muutoksia voidaan tunnistaa mm. johdon katselmuksissa sekä muuten toiminnan ohessa.
Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.
.png)