Sisältökirjasto
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
Järjestelmän käytön perehdytys vähäisen kokemuksen työntekijöille

Muita saman teeman digiturvatehtäviä

Tehtävän nimi
Prioriteetti
Tila
Teema
Politiikka
Muut vaatimukset

Ohjeistukset asiakas- ja potilastietojen käsittelystä

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
4
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
6.4: Tietojärjestelmien käyttöohjeet ja ohjeiden mukainen käyttö
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Ohjeistukset asiakas- ja potilastietojen käsittelystä
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Kirjalliset ohjeet asiakas- ja potilastietojen käsittelystä tulee olla annettu ja niiden jakelukanavat selvitetty niitä käsitteleville työntekijöille.

Ohjeistuksissa käsitellään vähintään seuraavia teemoja:

  • Asiakas- ja potilastietojärjestelmien turvallinen käyttö
  • Asiakas- ja potilastietojen turvallinen käsittely
  • Salassapito
  • Tietojen oikeaoppinen luovuttaminen
  • Käsittelyyn liittyvä lainsäädäntö

Koulutussuunnitelman laatiminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
1
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Koulutussuunnitelman laatiminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Tietoturvallisuuden omavalvonnan kohteella on oltava koulutussuunnitelma tai vastaava dokumentti, jossa kuvataan toimintamalli henkilökunnan perehdyttämiseen, koulutukseen sekä osaamisen ylläpitoon, seurantaan ja ajantasaisuuden varmistamiseen asiakastietojen käsittelyssä sekä tietosuoja- ja tietoturva-aiheissa.

Koulutussuunnitelmassa on kuvattava erilaisissa työtehtävissä ja rooleissa vaadittavan koulutuksen sisältö ja toteuttamistavat.

Tietojärjestelmän käyttäjiltä vaadittava koulutus ja osaaminen voidaan todentaa todistuksilla, merkinnöillä koulutuksiin osallistumisesta tai muulla organisaatiossa sovitulla tavalla.

Täsmäkoulutusten järjestäminen tietojärjestelmien käyttäjille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
0
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Täsmäkoulutusten järjestäminen tietojärjestelmien käyttäjille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Omavalvontasuunnitelmaan on sisällytettävä selvitys siitä, kuinka tietojärjestelmiä käyttäville henkilöille varmistetaan järjestelmien käytön vaatima koulutus ja kokemus.

Täsmäkoulutukset potilastietojen käsittelyyn

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Täsmäkoulutukset potilastietojen käsittelyyn
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Henkilöstöllä on oltava koulutusta potilastietojen käsittelyyn.

Kanta-palveluiden huomiointi henkilöstön ohjeistamisessa ja kouluttamisessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.8: Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyminen
Omavalvontasuunnitelma
6.12: Kanta-palvelujen liittymisen ja käytön tietoturvakäytännöt
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kanta-palveluiden huomiointi henkilöstön ohjeistamisessa ja kouluttamisessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Palvelujen antajan on huolehdittava siitä, että henkilöstö hallitsee Kanta-palvelujen käyttöön liittyvät toimintamallit ja periaatteet sekä tietää väärinkäytösten seuraamukset.

Organisaation on suunniteltava, kuinka Kanta-palveluiden käyttö on otettu huomioon henkilöstön ohjeistuksissa sekä koulutuksissa.

Järjestelmän käytön perehdytys vähäisen kokemuksen työntekijöille

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Järjestelmän käytön perehdytys vähäisen kokemuksen työntekijöille
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Niille työntekijöille, joilla on vähäinen kokemus käytössä olevasta tietojärjestelmästä, tai uusien tietojärjestelmien tullessa käyttöön tulee järjestää riittävä perehdytys ja tarvittaessa ohjausta tietojärjestelmän käyttöön.

Tietojärjestelmän käyttäjien kokemuksen varmistaminen

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
2
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.1: Tietojärjestelmien käyttäjiltä vaadittava koulutus ja kokemus
Omavalvontasuunnitelma
6.3: Henkilöstön koulutus sekä osaamisen ylläpito ja kehittäminen
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Tietojärjestelmän käyttäjien kokemuksen varmistaminen
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Lain mukaan tietojärjestelmien käyttäjillä on oltava niiden käytön vaatima kokemus. Organisaation on määriteltävä toimintatavat, joilla käyttäjien kokemusta testataan / seurataan.

Kanta-palveluiden huomiointi häiriö- ja erityistilanteiden ohjeistamisessa

Critical
High
Normal
Low
Täysin tehty
Pääosin tehty
Osin tehty
Tekemättä
Sote-palvelujen tietoturvasuunnitelma
Henkilöstön ohjeistus ja koulutus
3
vaatimusta
Esimerkkejä muista vaatimuksista, joita tämä tehtävä toteuttaa
6.2: Tietojärjestelmien asianmukaisen käytön kannalta tarpeelliset käyttöohjeet
Omavalvontasuunnitelma
6.8: Valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin liittyminen
Omavalvontasuunnitelma
6.12: Kanta-palvelujen liittymisen ja käytön tietoturvakäytännöt
Tietoturvasuunnitelma
Näe kaikki liittyvät vaatimukset ja muuta tietoa tehtävän omalta sivulta.
Siirry kohtaan >
Kanta-palveluiden huomiointi häiriö- ja erityistilanteiden ohjeistamisessa
1. Tehtävän vaatimuskuvaus

Yleisissä häiriötilanteiden toimintaohjeissa on otettava huomioon Kanta-palvelut. Esimerkiksi vastuutahot häiriötilanteiden ilmoittamisesta myös Kanta-palveluiden tekniseen tukeen on oltava todennettavissa. Palvelujen antajan on lisäksi ilmoitettava Kelalle sen antamien ohjeiden mukaisesti muutoksista sen käyttämissä tietojärjestelmäversiossa.

Autamme täyttämään vaatimukset tehokkaasti Universal cyber compliance language -teknologialla

Digiturvamallissa kaikki vaatimuskehikkojen vaatimukset kohdistetaan universaaleihin tietoturvatehtäviin, jotta voitte muodostaa yksittäisen suunnitelman, joka täyttää ison kasan vaatimuksia.

Tietoturvakehikoilla on yleensä yhteinen ydin. Kaikki kehikot kattavat perusaiheita, kuten riskienhallinnan, varmuuskopioinnin, haittaohjelmat, henkilöstön tietoisuuden tai käyttöoikeuksien hallinnan omissa osioissaan.
Digiturvamallin "universal cyber compliance language" -teknologia luo teille yksittäisen suunnitelman ja varmistaa, että kehikkojen yhteiset osat tehdään vain kerran. Te voitte keskittyä suunnitelman toteuttamiseen, me automatisoimme compliance-osan - nykyisiä ja tulevia vaatimuksia päin.
Aloita ilmainen kokeilu
Tutustu Digiturvamalliin
Aloita ilmainen kokeilu
Digiturvamallin avulla rakennat tietoturvallisen ja halutut vaatimukset täyttävän organisaation. Halusitko kehittää tietoturvan hallintaa yleisesti, raportoida omasta NIS2-valmiudesta tai hankkia ISO 27001 -sertifioinnin, Digiturvamalli yksinkertaistaa koko prosessia.
AI-pohjaiset parannussuositukset ja käyttäjäystävällinen työkalu varmistavat, että organisaationne voi olla luottavainen vaatimusten täyttymisestä ja keskittyä oman tietoturvan jatkuvaan parantamiseen.
Selkeä suunnitelma vaatimusten täyttämiseen
Aktivoi teille tärkeät vaatimuskehikot ja jalkauta niiden vaatimukset täyttäviä selkeitä toimenpiteitä.
Uskottavat raportit todisteiksi hyvästä tietoturvasta
Etene tehtävien avulla varmistaaksesi turvallisen toiminnan. Luo ammattimaisia ​​raportteja muutamalla napsautuksella.
AI-avusteiset parannussuositukset
Keskity vaikuttavimpiin parannuksiin Digiturvamallin suositusten avulla.