Organisaatiolla on toimintamalli riskienhallintaprosessin toimivuuden ja tehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
Parantamisessa voidaan hyödyntää mm. yleisiä standardeja (mm. ISO 27005) tai riskienhallintaan osallistuneiden henkilöiden palautteita.
Digiturvamalli sisältää raporttikirjaston, josta löytyvät omat raporttipohjat jokaiselle vaatimuskehikolle.
Olipa kuulijana oma johto, viranomainen, auditoija tai asiakas, saat tarvittavan raportin muodostettua yhdellä klikkauksella.
Tehtävälistat sisältävät digiturvan ydinasiat. Päätä, mitkä tehtävät teillä hoidetaan ja kuka vastaa. Näet vaaditut tehtävät suoraan valitun vaatimuskehikon perusteella, ja voit halutessasi täydentää listaa omilla.
Lue lisää tietoturvatehtävistäKohdista ohjeet kaikilla tai vain relevanteille yksiköille. Saat ehdotuksia suoraan valitun vaatimuskehikon perusteella ja voit lisätä omat ohjeenne.
Työntekijöille ohjeet jaellaan Teams-botin kautta. Botti ei myöskään anna lukemisen unohtua.
Digiturvamalli sisältää älykkäät mallipohjat mm. järjestelmien, henkilötietojen ja riskien dokumentointiin. Et turhaan kirjoita tai piirrä, vaan klikkailet linkittäen tietoja, jolloin automaattinen raportointi mahdollistuu.
Lue lisää dokumentoinnistaKlikkaa itsesi yksittäisen vaatimuksen näkymään nähdäksesi kaikki kohtaan liittyvät sisällöt.
Organisaatio on määritellyt menettelyt tietoturvariskien arviointiin ja käsittelyyn. Määrittely sisältää ainakin:
Tehtävän omistaja tarkistaa säännöllisesti, että riskikriteerit ovat selkeitä ja tuottavat johdonmukaisia arvioita.
Tietoturvan hallintajärjestelmän näkökulmasta poikkeamat ovat tilanteita, joissa:
Systemaattisessa tietoturvatyössä kaikki havaitut poikkeamat on dokumentoitava. Poikkeaman käsittelemiseksi organisaation on määritettävä ja toteutettava parannukset, joilla poikkeama korjataan.
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä merkittävien muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon ja muutokset toteutettava systemaattisesti. Tahattomien muutosten seuraukset on arvioitava ja pyrittävä lieventämään mahdollisia haittavaikutuksia.
Merkittäviä muutoksia voivat olla mm. organisaatioon, toimintaympäristöön, liiketoimintaprosesseihin sekä tietojärjestelmiin kohdistuvat muutokset. Muutoksia voidaan tunnistaa mm. johdon katselmuksissa sekä muuten toiminnan ohessa.
Organisaatio ylläpitää luetteloa salassa pidettävän tiedon käsittelyä edellyttävistä työtehtävistä. Pääsyoikeus salassa pidettävään tietoon myönnetään vasta, kun henkilön työtehtävistä johtuva tiedonsaantitarve on selvitetty. Luettelo sisältää tiedon salassa pidettävien tietojen käsittelyoikeuksista suojaustasoittain.
Organisaatio pyrkii ennakoivasti listaamaan ja arvioimaan erilaisten tietoturvariskien todennäköisyyttä ja vakavuutta. Dokumentaatio sisältää seuraavat asiat:
Organisaatio arvioi tietoturvaan liittyvien riskejä reagoimalla tilanteisiin, joissa tietoturva on lievästi tai vakavasti pettänyt. Dokumentaatio sisältää vähintään seuraavat asiat:
Organisaatiossa suoritetaan säännöllisesti tietoturva-auditointia. Auditoinnin avulla tunnistetaan esimerkiksi tietojärjestelmiin sekä järjestelmätoimittajiin liittyviä puutteita ja kehitystarpeita.
Tärkeät auditointia suorittavat kumppanit kannattaa listata Muut sidosryhmät -osiossa.
Fyysiset turvatoimet on mitoitettava riskien arvioinnin mukaisesti. Riskien arvioinnissa tulee ottaa huomioon esimerkiksi pääsyoikeuksien hallintaan ja muihin turvallisuusjärjestelyihin liittyviin prosesseihin sisällytettävät tiedonsaantitarpeen, tehtävien eriyttämisen ja vähimpien oikeuksien periaatteet. Fyysisiä turvatoimia koskevan riskien arvioinnin tulee olla säännöllistä ja osa organisaation riskienhallinnan kokonaisuutta. Arvioiduilla riskeillä on nimetyt omistajat.
Riskien arvioinnissa on otettava huomioon kaikki asiaan kuuluvat tekijät, erityisesti
seuraavat:
Lainsäädäntöjohdannaisilla riskeillä viitataan eri maiden lainsäädännössä oleviin mahdollisuuksiin velvoittaa palveluntarjoaja toimimaan yhteistyössä kyseisen maan viranomaisten kanssa, ja tarjoamaan esimerkiksi suora tai epäsuora pääsy palvelun asiakkaiden salassa pidettäviin tietoihin. Lainsäädäntöjohdannaiset riskit voivat ulottua sekä salassa pidettävän tiedon fyysiseen sijaintiin sekä muun muassa toisesta maasta käsin hallintayhteyksien kautta toteutettavaan tietojen luovutukseen. Lainsäädäntöjohdannainen tietojen luovuttaminen ja tutkimusoikeus on useissa maissa rajattu koskevaksi poliisia sekä tiedusteluviranomaisia.
Riskienarvioinnin tulisi kattaa lainsäädäntöjohdannaiset riskit vähintään seuraavien tekijöiden osalta:
Organisaation tulee varmistaa, että lainsäädäntöjohdannaiset riskit eivät rajoita palvelun soveltuvuutta sen käyttötarkoitukseen. Lainsäädäntöjohdannaisten riskien arvioinnissa on otettu huomioon koko palvelun tuottamisessa käytetty toimitusketju, ja niiden valtioiden säännökset, joiden mukaisesti palvelua tuotetaan sekä riski tietojen oikeudettomasta paljastumisesta näiden valtioiden viranomaisille.
Tietoturvariskien hallintaa toteuttaessaan organisaation on tunnistettava käsittelyä vaativat riskit ja määriteltävä näille käsittelysuunnitelmat, jotka usein koostuvat uusista tietoturvallisuustoimenpiteistä.
Organisaatio on määritellyt, kuinka säännöllisesti arvioidaan kokonaisuutena määriteltyjä käsittelysuunnitelmia ja niiden oikeasuhtaisuutta riskeille täytettyihin arvioihin (riskin vakavuus ja todennäköisyys) verrattuna.
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon, muutokset on dokumentoitava selkeästi ja toteutettava systemaattisesti.
Suojaustasolla II muutostenhallinnassa käytetään seuraavia toimintatapoja:
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon, muutokset on dokumentoitava selkeästi ja toteutettava systemaattisesti.
Suojaustasoilla IV-III muutostenhallinnassa käytetään seuraavia toimintatapoja:
Tietoturvan hallintajärjestelmän tulisi valvoa sinne kirjattujen tehtävien ja ohjeistusten toteuttamista.
Tehtävän omistajan tulisi tarkastalle tietoturvan hallintajärjestelmän toteutustilannetta kokonaisuutena säännöllisesti.
Organisaation on harjoiteltava katastrofisuunnitelmien toteuttamista vuosittain tai aina merkittävästi suunnitelmaa muutettaessa.
Jos mahdollista, on hyödyllistä sisällyttää paikalliset viranomaiset mukaan harjoitukseen.
Organisaation on arvioitava erilaisista syistä johtuvien toiminnankeskeytysten ja riskien aiheuttama mahdollinen vahinko toiminnalle. Tämän arvioinnin perusteella on priorisoitava jatkuvuussuunnittelussa eri teemoja, jotta suunnittelu keskittyy riskilähtöisesti tärkeimpiin asioihin.
Organisaation on huomioitava riskienhallintamenettelyjen tuottamat tulokset suunnitellessaan sisäisten auditointien aihepiirejä ja toteutusta sekä toteuttaessaan auditointeja.
Organisaatiolla on oltava suunniteltuna säännöt kiireellisiä poikkeustilanteita, kuten hätätilanteita varten, joissa sääntöjä noudattamalla normaalista muutostenhallintamenettelystä voidaan poiketa.
Muutostenhallintamenettelystä poikkeamisen sääntöjen tulisi sisältää viittaukset ja vertaukset normaaliin muutostenhallintamenettelyyn sekä mm. tarvittavat todisteet toteutetusta poikkeamisesta.
Organisaatiolla on oltava ennalta suunniteltuja havaitsemiskeinoja muutoshallintamenettelyn laiminlyömisen havaitsemiseen.
Jos poikkeama muutoshallintamenettelystä havaitaan, sen käsittelyä tulisi jatkaa häiriöiden hallintaprosessin mukaisesti.
Organisaatiossa on määritelty, kuinka tietoturvanäkökohdat integroidaan käytettyihin projektinhallintamenetelmiin. Käytössä olevien menetelmien tulee edellyttää:
Riskikäsittelyn toteuttamisen jälkeen organisaatio arvioi jäljelle jäävän jäännösriskin tason riskikohtaisesti.
Jäännösriskin suhteen tehdään selkeä päätökset riskin omistajan toimesta joko riskin sulkemiseksi tai riskin palauttamiseksi käsittelyjonoon.
Organisaation on osana tietoturvariskien arviointia tehtävä arviot riskin toteutumisen vakavuudesta ja todennäköisyydestä.
Organisaatiolla on oltava selkeästi ohjeistettu riskiasteikko, jonka avulla jokainen riskien arviointiin osallistuva pystyy päättämään oikean tason vakavuudelle ja todennäköisyydelle.
Organisaation on osana tietoturvariskien arviointia tehtävä arviot riskin toteutumisen vakavuudesta ja todennäköisyydestä.
Organisaatiolla on oltava selkeästi ohjeistettu riskiasteikko, jonka avulla jokainen riskien arviointiin osallistuva pystyy päättämään oikean tason vakavuudelle ja todennäköisyydelle.
Organisaation on luotava menettelykuvaus riskienhallintaprosesseille ja sen täytyy olla hyväksytty organisaatiossa. Organisaation on sovittava siitä organisaation sidosryhmien kanssa.
Organisaation täytyy määrittää hyväksyttävä taso riskeille. Taso lasketaan riskien todennäköisyyden, vakavuuden ja hallintakeinojen pohjalta.
Tietoturvariskien hallintaa toteuttaessaan organisaation on tunnistettava käsittelyä vaativat riskit ja määriteltävä näille käsittelysuunnitelmat, jotka usein koostuvat uusista tietoturvallisuustoimenpiteistä.
Organisaatio on määritellyt, kuinka säännöllisesti arvioidaan kokonaisuutena määriteltyjä käsittelysuunnitelmia ja niiden oikeasuhtaisuutta riskeille täytettyihin arvioihin (riskin vakavuus ja todennäköisyys) verrattuna.
Lainsäädäntöjohdannaisilla riskeillä viitataan eri maiden lainsäädännössä oleviin mahdollisuuksiin velvoittaa palveluntarjoaja toimimaan yhteistyössä kyseisen maan viranomaisten kanssa, ja tarjoamaan esimerkiksi suora tai epäsuora pääsy palvelun asiakkaiden salassa pidettäviin tietoihin. Lainsäädäntöjohdannaiset riskit voivat ulottua sekä salassa pidettävän tiedon fyysiseen sijaintiin sekä muun muassa toisesta maasta käsin hallintayhteyksien kautta toteutettavaan tietojen luovutukseen. Lainsäädäntöjohdannainen tietojen luovuttaminen ja tutkimusoikeus on useissa maissa rajattu koskevaksi poliisia sekä tiedusteluviranomaisia.
Riskienarvioinnin tulisi kattaa lainsäädäntöjohdannaiset riskit vähintään seuraavien tekijöiden osalta:
Organisaation tulee varmistaa, että lainsäädäntöjohdannaiset riskit eivät rajoita palvelun soveltuvuutta sen käyttötarkoitukseen. Lainsäädäntöjohdannaisten riskien arvioinnissa on otettu huomioon koko palvelun tuottamisessa käytetty toimitusketju, ja niiden valtioiden säännökset, joiden mukaisesti palvelua tuotetaan sekä riski tietojen oikeudettomasta paljastumisesta näiden valtioiden viranomaisille.
Fyysiset turvatoimet on mitoitettava riskien arvioinnin mukaisesti. Riskien arvioinnissa tulee ottaa huomioon esimerkiksi pääsyoikeuksien hallintaan ja muihin turvallisuusjärjestelyihin liittyviin prosesseihin sisällytettävät tiedonsaantitarpeen, tehtävien eriyttämisen ja vähimpien oikeuksien periaatteet. Fyysisiä turvatoimia koskevan riskien arvioinnin tulee olla säännöllistä ja osa organisaation riskienhallinnan kokonaisuutta. Arvioiduilla riskeillä on nimetyt omistajat.
Riskien arvioinnissa on otettava huomioon kaikki asiaan kuuluvat tekijät, erityisesti
seuraavat:
Organisaation riskinäkymistä raportoidaan organisaation johdolle säännöllisesti ja vähintään kerran vuodessa.
Organisaation toimintaa uhkaavista kriittisistä riskeistä raportoidaan organisaation johdolle välittömästi.
Raportointia varten on olemassa selkeästi suunniteltu toimintamalli.
Toteutettuja riskienhallintatoimenpiteitä sekä riskienhallinnan kokonaistilannetta tarkastalleen säännöllisesti.
Toimintamalli riskienhallinnan tilan seuraamiseen on selkeästi kuvattu.
Riskikäsittelyn toteuttamisen jälkeen organisaatio arvioi jäljelle jäävän jäännösriskin tason riskikohtaisesti.
Jäännösriskin suhteen tehdään selkeä päätökset riskin omistajan toimesta joko riskin sulkemiseksi tai riskin palauttamiseksi käsittelyjonoon.
Organisaatiolla on toimintamalli riskienhallintaprosessin toimivuuden ja tehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
Parantamisessa voidaan hyödyntää mm. yleisiä standardeja (mm. ISO 27005) tai riskienhallintaan osallistuneiden henkilöiden palautteita.
Organisaatiossa on määritelty, kuinka tietoturvanäkökohdat integroidaan käytettyihin projektinhallintamenetelmiin. Käytössä olevien menetelmien tulee edellyttää:
Organisaatiolla on oltava ennalta suunniteltuja havaitsemiskeinoja muutoshallintamenettelyn laiminlyömisen havaitsemiseen.
Jos poikkeama muutoshallintamenettelystä havaitaan, sen käsittelyä tulisi jatkaa häiriöiden hallintaprosessin mukaisesti.
Organisaatiolla on oltava suunniteltuna säännöt kiireellisiä poikkeustilanteita, kuten hätätilanteita varten, joissa sääntöjä noudattamalla normaalista muutostenhallintamenettelystä voidaan poiketa.
Muutostenhallintamenettelystä poikkeamisen sääntöjen tulisi sisältää viittaukset ja vertaukset normaaliin muutostenhallintamenettelyyn sekä mm. tarvittavat todisteet toteutetusta poikkeamisesta.
Organisaatiolla täytyy olla salausavainten hallintaan liittyvä riskienhallintamenettely, joka sisältää riskien arvioinnin, käsittelyn ja seuraamisen.
Organisaation on huomioitava riskienhallintamenettelyjen tuottamat tulokset suunnitellessaan sisäisten auditointien aihepiirejä ja toteutusta sekä toteuttaessaan auditointeja.
Organisaation on arvioitava erilaisista syistä johtuvien toiminnankeskeytysten ja riskien aiheuttama mahdollinen vahinko toiminnalle. Tämän arvioinnin perusteella on priorisoitava jatkuvuussuunnittelussa eri teemoja, jotta suunnittelu keskittyy riskilähtöisesti tärkeimpiin asioihin.
Organisaation on harjoiteltava katastrofisuunnitelmien toteuttamista vuosittain tai aina merkittävästi suunnitelmaa muutettaessa.
Jos mahdollista, on hyödyllistä sisällyttää paikalliset viranomaiset mukaan harjoitukseen.
Organisaatiossa suoritetaan säännöllisesti tietoturva-auditointia. Auditoinnin avulla tunnistetaan esimerkiksi tietojärjestelmiin sekä järjestelmätoimittajiin liittyviä puutteita ja kehitystarpeita.
Tärkeät auditointia suorittavat kumppanit kannattaa listata Muut sidosryhmät -osiossa.
Tietoturvan hallintajärjestelmän tulisi valvoa sinne kirjattujen tehtävien ja ohjeistusten toteuttamista.
Tehtävän omistajan tulisi tarkastalle tietoturvan hallintajärjestelmän toteutustilannetta kokonaisuutena säännöllisesti.
Organisaatio arvioi tietoturvaan liittyvien riskejä reagoimalla tilanteisiin, joissa tietoturva on lievästi tai vakavasti pettänyt. Dokumentaatio sisältää vähintään seuraavat asiat:
Organisaatio pyrkii ennakoivasti listaamaan ja arvioimaan erilaisten tietoturvariskien todennäköisyyttä ja vakavuutta. Dokumentaatio sisältää seuraavat asiat:
Organisaatio on määritellyt menettelyt tietoturvariskien arviointiin ja käsittelyyn. Määrittely sisältää ainakin:
Tehtävän omistaja tarkistaa säännöllisesti, että riskikriteerit ovat selkeitä ja tuottavat johdonmukaisia arvioita.
Organisaatio ylläpitää luetteloa salassa pidettävän tiedon käsittelyä edellyttävistä työtehtävistä. Pääsyoikeus salassa pidettävään tietoon myönnetään vasta, kun henkilön työtehtävistä johtuva tiedonsaantitarve on selvitetty. Luettelo sisältää tiedon salassa pidettävien tietojen käsittelyoikeuksista suojaustasoittain.
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon, muutokset on dokumentoitava selkeästi ja toteutettava systemaattisesti.
Suojaustasoilla IV-III muutostenhallinnassa käytetään seuraavia toimintatapoja:
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon, muutokset on dokumentoitava selkeästi ja toteutettava systemaattisesti.
Suojaustasolla II muutostenhallinnassa käytetään seuraavia toimintatapoja:
Järjestelmällisessä turvallisuustyössä merkittävien muutosten vaikutukset on arvioitava ennakkoon ja muutokset toteutettava systemaattisesti. Tahattomien muutosten seuraukset on arvioitava ja pyrittävä lieventämään mahdollisia haittavaikutuksia.
Merkittäviä muutoksia voivat olla mm. organisaatioon, toimintaympäristöön, liiketoimintaprosesseihin sekä tietojärjestelmiin kohdistuvat muutokset. Muutoksia voidaan tunnistaa mm. johdon katselmuksissa sekä muuten toiminnan ohessa.
Tietoturvan hallintajärjestelmän näkökulmasta poikkeamat ovat tilanteita, joissa:
Systemaattisessa tietoturvatyössä kaikki havaitut poikkeamat on dokumentoitava. Poikkeaman käsittelemiseksi organisaation on määritettävä ja toteutettava parannukset, joilla poikkeama korjataan.