Asiakirjajulkisuuskuvaus on julkisyhteisön laissa edellyttämä asiakirja, jonka tarkoituksena on lisätä hallinnon avoimuutta ja helpottaa kansalaisten tiedonsaantia.
Asiakirjajulkisuuskuvaus liittyy näihin vaatimuksiin:
- Julkisuuslaki (Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, 621/1999)
- Tiedonhallintalaki (906/2019)
- EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) ja tietosuojalaki (1050/2018)
Digiturvamallissa asiakirjajulkisuuskuvaus on helposti muodostettava upotettava raportti. Raportti on upotettavissa esimerkiksi nettisivuille.
Asiakirjajulkisuus raportista saatavilla kaksi erilaista pohjaa. Toisessa pohjassa raportti muodostuu palvelualueiden mukaan, kun taas toinen raportti muodostuu päävarantojen mukaan.
Asiakirjajulkisuuskuvaus päätietovarantojen mukaan


Muokkaaminen
Asiakirjajulkisuuskuvaus päätietovarantojen mukaan muodostuu tiedoista:
Päätietovaranto ➝ Tietovaranto ➝ Tietoaineisto ➝ Tietojärjestelmä
Raportin tietoja liitetään toisiinsa, jotta ne tulevat asiakirjajulkisuuskuvaukselle näkyviin halutulla tavalla. Kun olet muodostanut kaikki halutut kohteet, voi niitä alkaa linkittämään toisiinsa. Ensimmäisenä navigoi Päätietovarannot-sivulle. Päätietovarannot löytyvät Tiedonhallinta-teeman alta. Uusia päätietovarantoja voi lisätä, tai olemassa olevia voi muokata.

Jotta asiakirjajulkisuuskuvaukselle tiedot muodostuvat oikein, tarvitsee tietovaranto liittää päätietovarantoon. Tämän voit tehdä Muokkaamalla tietokenttiä, ja valitsemalla aktiiviseksi "Liittyvä kunnan päätietovaranto".


Tämän jälkeen voit edetä tietovarannot, tietoaineistot ja tietojärjestelmät -ohjeen mukaan.
Asiakirjajulkisuuskuvaus palvelualueiden mukaan


Muokkaaminen
Asiakirjajulkisuuskuvaus palvelualueiden mukaan muodostuu tiedoista:
Palvelualue ➝ Toimintaprosessi ➝ Tietovaranto ➝ Tietoaineisto ➝ Tietojärjestelmä
Kun olet luonut kaikki halutut kohteet, voit alkaa liittämään niitä toisiinsa. Palvelualueita voi muokata Tiedonhallinta-teeman alta. Uusia palvelualueita voi lisätä valitsemalla "Lisää palvelualue". Löydät kirjastostamme esimerkkejä ja yleisin käytetyimpiä vaihtoehtoja, tai voit lisätä kokonaan uuden.

Toimintaprosesseja voi muokata Tiedonhallinta-teeman alta. Toimintaprosesseja voi lisätä uusia valitsemalla "Lisää toimintaprosessi".

Kun olet avannut toimintaprosessin, voit liittää toimintaprosessin haluamaasi liittyvään palvelualueeseen. Tämän jälkeen toimintaprosessi tulee näkyviin asiakirjajulkisuuskuvaukselle palvelualueen alle.

Tämän jälkeen voit edetä tietovarannot, tietoaineistot ja tietojärjestelmät -ohjeen mukaan.
Palautetta tai kysyttävää?
Jos sinulla on lisää kysyttävää, tiimiimme voi olla yhteydessä chatin kautta tai sähköpostitse tiimi@digiturvamalli.fi. Otamme myös mielellämme vastaan palautetta Digiturvamallin käytöstä.