Ohjeet ovat yksi Digiturvamallin pääsisältötyypeistä. Tehtävät voivat vaatia tietynlaista ohjeistusta työntekijöille.
Ohjeen aktivointi
- Navigoi Organisaation työpöydältä haluamasi teeman alle
- Valitse "Ohjeet"
- Täydennä koulutussisältö "koulutussisältö"-kohdasta
- Aseta ohjeen jakelu kaikille tai tietyille yksiköille


Oman ohjeen luominen
- Navigoi organisaation työpöydältä haluamallesi teemalle
- Valitse "Ohjeet"
- Valitse oikeasta yläkulmasta "Lisää ohje"
- Aseta uudelle ohjeelle kategoria, otsikko kuvaus sekä omistaja
- Lisää ohjeelle koulutussisältöä ohjeen "Koulutussisältö"-osiosta
- Aseta ohjeen jakelu kaikille tai tietyille yksiköille


"Jakelussa kaikille" -valinta kohdistaa ohjeen kaikille tilisi työntekijöille.
"Jakelussa yksiköille" -valinta tarkoittaa, että ohje kohdistetaan vain valituille yksiköille. Pääset valitsemaan haluamasi yksiköt valinnan jälkeen. Lue lisää työntekijöiden jakamisesta yksiköihin.
Voit muokata olemassa olevia ohjeita muokkauspainikkeesta ohjeen oikeasta yläreunasta.

Huom! Mikäli organisaatiosi tarvitsee ohjeet useammalla kielellä, itse luodut ja valmiit muokatut tehtävät täytyy kirjoittaa itse eri kielillä. Digiturvamallin valmiit muokkaamattomat ohjeet kääntyvät kielille, jotka pääkäyttäjä on asetuksista asettanut.
Ilmoitukset ohjeista
Ilmoitukset luettavista ja hyväksyttävistä ohjeista lähtee työntekijöille joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina. Jos kuitenkin haluat lähettää ilmoituksen uudesta ohjeesta heti, voit klikata ohjeen yläpuolella näkyvää kelloa.

Botti kouluttaa ohjeet automaattisesti
Kun olet valinnut jakelun ohjeille, botti käy töihin tekemällä seuraavia asioita:
- Kertoo case-esimerkkejä seurauksista, joita voi koitua ohjeiden laiminlyönnistä (valinnainen)
- Pyytää työntekijöiltä vahvistuksen ohjeiden noudattamiselle
- Järjestää työntekijöille taitotestejä, kun teeman kaikki ohjeet on käyty läpi (valinnainen)
Case-esimerkkien ja taitotestien lisäämiseen ohjeen löydät täältä.
Tarkistusvälin asettaminen
Digiturvamallissa ohjeille on mahdollista asettaa tarkistusvälit. Ohjeet tulevat tarkistettavaksi työntekijöille asetetun tarkastusvälin mukaisesti, eli esimerkiksi kuukausittain tai puolen vuoden välein. Jokaisella työntekijällä on henkilökohtainen tarkastusvälinsä, eli tarkistusväli käynnistyy siitä päivästä lähtien kun ohje hyväksytään.
Tarkistusvälin asettaminen asetuksissa
- Navigoi Organisaation työpöydältä kohtaan "Asetukset"
- Valitse "Ohjekirjan asetukset"
- Valitse kohta "Ohjeiden tarkistusväli työntekijöille"
- Valitse haluamasi väli

Ohjekohtainen tarkastusväli
Ohjeiden tarkastusväli määräytyy asetuksissa määritellyn tarkastusvälin mukaan. Tarkastusväliä on kuitenkin mahdollista muuttaa myös ohjekohtaisesti. Tämä tapahtuu kullakin ohjeella "Tarkistusväli"-kohdassa, valitsemalla kohdan "Valitse oma tarkastusväli". Ohjekohtaisesti tarkistusvälin voi myös poistaa käytöstä.

