Akatemian etusivu
Ohjeet
Ohjeet: jakaminen ja uusien ohjeiden luominen työntekijöille

Ohjeet ovat yksi Digiturvamallin pääsisältötyypeistä. Tehtävät voivat vaatia tietynlaista ohjeistusta työntekijöille.

Ohjeen aktivointi

  1. Navigoi Organisaation työpöydältä haluamasi teeman alle
  2. Valitse "Ohjeet"
  3. Täydennä koulutussisältö "koulutussisältö"-kohdasta
  4. Aseta ohjeen jakelu kaikille tai tietyille yksiköille
Organisaation työpöydältä löytyy vasemmasta valikosta teemat, joiden alta löytyvät kunkin teeman ohjeet.
Ohjeen jakelun voi määrittää joko kaikille tai valitsemillesi yksiköille.

Oman ohjeen luominen

  1. Navigoi organisaation työpöydältä haluamallesi teemalle
  2. Valitse "Ohjeet"
  3. Valitse oikeasta yläkulmasta "Lisää ohje"
  4. Aseta uudelle ohjeelle kategoria, otsikko kuvaus sekä omistaja
  5. Lisää ohjeelle koulutussisältöä ohjeen "Koulutussisältö"-osiosta
  6. Aseta ohjeen jakelu kaikille tai tietyille yksiköille
"Lisää ohje"-painike löytyy valitsemasi teeman "Ohjeet"-sivulta
Täydennä uudelle ohjeelle tarvittavat tiedot

"Jakelussa kaikille" -valinta kohdistaa ohjeen kaikille tilisi työntekijöille.

"Jakelussa yksiköille" -valinta tarkoittaa, että ohje kohdistetaan vain valituille yksiköille. Pääset valitsemaan haluamasi yksiköt valinnan jälkeen. Lue lisää työntekijöiden jakamisesta yksiköihin.

Voit muokata olemassa olevia ohjeita muokkauspainikkeesta ohjeen oikeasta yläreunasta.

Kolmen pisteen takaa löytyy "Muokkaa"-painike
Huom! Mikäli organisaatiosi tarvitsee ohjeet useammalla kielellä, itse luodut ja valmiit muokatut tehtävät täytyy kirjoittaa itse eri kielillä. Digiturvamallin valmiit muokkaamattomat ohjeet kääntyvät kielille, jotka pääkäyttäjä on asetuksista asettanut.

Ilmoitukset ohjeista

Ilmoitukset luettavista ja hyväksyttävistä ohjeista lähtee työntekijöille joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina. Jos kuitenkin haluat lähettää ilmoituksen uudesta ohjeesta heti, voit klikata ohjeen yläpuolella näkyvää kelloa.

Ohjeen yläpuolelta löytyy kello-ikoni, josta näkee seuraavan ilmoituksen lähettämis päivämäärän.

Botti kouluttaa ohjeet automaattisesti

Kun olet valinnut jakelun ohjeille, botti käy töihin tekemällä seuraavia asioita:

  • Kertoo case-esimerkkejä seurauksista, joita voi koitua ohjeiden laiminlyönnistä (valinnainen)
  • Pyytää työntekijöiltä vahvistuksen ohjeiden noudattamiselle
  • Järjestää työntekijöille taitotestejä, kun teeman kaikki ohjeet on käyty läpi (valinnainen)

Case-esimerkkien ja taitotestien lisäämiseen ohjeen löydät täältä.

Tarkistusvälin asettaminen

Digiturvamallissa ohjeille on mahdollista asettaa tarkistusvälit. Ohjeet tulevat tarkistettavaksi työntekijöille asetetun tarkastusvälin mukaisesti, eli esimerkiksi kuukausittain tai puolen vuoden välein. Jokaisella työntekijällä on henkilökohtainen tarkastusvälinsä, eli tarkistusväli käynnistyy siitä päivästä lähtien kun ohje hyväksytään.

Tarkistusvälin asettaminen asetuksissa

  1. Navigoi Organisaation työpöydältä kohtaan "Asetukset"
  2. Valitse "Ohjekirjan asetukset"
  3. Valitse kohta "Ohjeiden tarkistusväli työntekijöille"
  4. Valitse haluamasi väli
Asetuksista Ohjekirjan asetusten alta löytyy kohta "Ohjeiden tarkistusväli työntekijöille"

Ohjekohtainen tarkastusväli

Ohjeiden tarkastusväli määräytyy asetuksissa määritellyn tarkastusvälin mukaan. Tarkastusväliä on kuitenkin mahdollista muuttaa myös ohjekohtaisesti. Tämä tapahtuu kullakin ohjeella "Tarkistusväli"-kohdassa, valitsemalla kohdan "Valitse oma tarkastusväli". Ohjekohtaisesti tarkistusvälin voi myös poistaa käytöstä.

Ohjeen "Tarkistusväli"-välilehdeltä löytyy ohjekohtainen tarkistusväli
Ohjekohtainen tarkistusväli voidaan asettaa esimerkiksi vuosittain, tai poistaa käytöstä

Sisältö

Jaa artikkeli